Значение на Линоленова мастна киселина за нашето здраве

Омега-6

Мастните киселини имат сложни имена и не са известни така, както останалите биологично активни вещества като витамините например. Въпреки това есенциалните или незаменими мастни киселини са от изключително значение за здравето и живота на всеки човек.

Една от тях е така наречената линоленовата киселина.

Нейната важност доста дълго е била подценявана в научните среди, защото признаците за недостиг на линолова мастна киселина са били по-забележими от медиците и учените. А също така са доста притеснителни. Например липсата на линолова киселина води до спиране на растежа и тежки кожни заболявания, които поради неприятните последствия за хората дълго време са скривали ефекта от липсата на киселината.

Днес вече е известно, че линоленовата киселина е незаменима за нормалното функциониране на ретината при хората. Тя спада към групата на омега-3 мастните киселини, а за тях е известно, че са незаменими за формирането на нервни клетки например.

Ескимосите рядко боледуват от ракови и автоимунни заболявания. Това се дължи на факта, че те консумират много голямо количество риба, в сравнение с хората от останалите части на света, а морската храна е източник на омега-3 мастни киселини, което се е превърнало в превенция над раковите- и автоимунните заболявания при тази група хора.

Въпреки необходимостта от консумацията на храни, съдържащи линоленова киселина, трябва да се обърне внимание на предозирането, защото това ще попречи на нормалния метаболизъм на организма и ще се стигне до блокиране на превръщането на линоленова киселина в арахидонова киселина /също мастна киселина/. А високите нива на арахидонова киселина водят до повишаване риска от поява на ракови заболявания. Поради тази причина диетолозите съветват да се спазва добре балансирана диета, при която всички биологично активни съставки са в оптимални граници.

В момента не може да се каже със сигурност категорично кои мазнини осигуряват най-големи ползи за здравето. Като че ли напоследък се забелязва тенденция да се набляга на разяснение относно рисковете за здравето, отколкото за ползите.

Въпреки това хранителните мастни киселини, които излизат на преден план по отношение на предпазването от коронарна болест на сърцето и ракови заболявания, са тези от групата на омега-3 и омега-6 мастните киселини.

Все повече изследвания доказват строга корелация между консумацията на риба и намаляване случаите на инфаркт на миокарда. Например докозахексаеновата киселина, от групата на омега-6 мастните киселини, е от изключително значение за малките деца. Тя подобрява запомнящата способност на мозъка, дефицитът ѝ се свързва с развитието на алкохолен синдром, депресия и агресивна враждебност. Може да се намери в тлъсти риби, майчиното мляко, месото и яйцата. Това е една от причините майките да предпочитат да кърмят бебетата си, когато това е възможно.

Линоленовата киселина освен от рибните продукти може да си набавим и от растителните масла. Тя присъства в много от тях, например в орехите и соята. Но най-богат неин източник е лененото масло.

Добре балансираната диета ще донесе много ползи за здравето във всяка възраст.

Рейтинг

5 1
4 1
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати