Тиквата: хранителна стойност, предимства и как да си я приготвите

Тиква

Тиквата е любима част от храната през есента и зимата. Но дали е толкова полезна, колкото всички твърдят?

Оказва се, че тиквата е много питателна и с ниско съдържание на калории. Освен това тя е много по-гъвкава, отколкото си представяте. Може да бъде приготвена както в сладки, така и в солени ястия.

Плод или зеленчук е тиквата?

Тиквата е част от растителната фамилия на краставиците и пъпешите. Технически е плод, защото съдържа семки. Но по отношение на храненето, прилича повече на зеленчук.

Тиквите обикновено са кръгли и оранжеви, макар че размерът, формата и цветът могат да варират в зависимост от сорта. Те имат дебела външна коричка, която е гладка и оребрена, както и стебло, което свързва тиквата с нейното листно растение. Семената им, листата и вътрешността са годни за консумация и намират място в рецепти от световната кухня.

Разновидност на тиквата

Тиквата: хранителна стойност, предимства и как да си я приготвите

Съществуват много и различни сортове тиква като:

- Фенер Джак: Голямо разнообразие от тикви, които обикновено се използват за резбарство;

- Пай тикви: По-малък и по-сладък сорт;

- Миниатюра: декоративни и същевременно годни за консумация;

- Бяла: Някои могат да бъдат сготвени, докато други са по-подходящи за декорация или резбарство;

- Гигантски: Най-често се отглеждат за състезания. По принцип се ядат, но не са толкова вкусни, колкото по-малките видове.

Хранителна стойност на тиквата

Тиквата: хранителна стойност, предимства и как да си я приготвите

Тиквата е една от най-питателните храни. Съдържа много витамини и минерали, както и сравнително малко калории.

Една чаша варена тиква осигурява:

- Калории: 49

- Влакна: 3 грама

- Протеин: 2 грама

- Витамин К: 49%

- Витамин С: 19%

- Калий: 16%

- Мед, манган и рибофлавин: 11%

- Витамин Е: 10%

- Желязо: 8%

- Фолат: 6%

Също така в тиквата има изключително високо съдържание на бета-каротин, мощен антиоксидант. Бета-каротинът е вид каротеноид, който се превръща във витамин А в организма.

Основни ползи за здравето от консумацията на тиква

- Имунитет

Печена тиква

Тиквата ви предоставя една много добра доза бета-каротин, която частично се превръща във витамин A. Той може да помогне на тялото ви да се справи с инфекциите, ако страдате от такива. Витамините C и E, желязото и фолиевата киселина, които също се съдържат в тиквата, помага за подобряване функцията на имунната ви система.

- Здрави очи

Бета-каротинът спомага за поддържане на остротата на зрението ви, като помага на ретината да абсорбира по-добре светлината. Комбинацията от другите витамини и минерали в тиквата може да предпази от свързана с възрастта макулна дегенерация.

- Здрава кожа

Антиоксидантите, които се намират в тиквата, са важни за здравето на кожата ви. Те включват бета-каротин и витамините C и E. По-специално бета-каротинът е този, който ви предпазва от вредните слънчеви UV-лъчи.

- Сърдечно здраве

Тиквата притежава специфични хранителни вещества, които са полезни за здравето на сърцето. Фибрите, витамин C и калий могат да помогнат за подобряване на кръвното налягане и нивата на холестерола.

- Метаболитен синдром

Метаболитният синдром представлява група от симптоми, свързани с абдоминалното затлъстяване. Те включват високо кръвно налягане, лош контрол на кръвната захар и повишени нива на триглицеридите - фактори, които повишават риска от сърдечни заболявания и диабет. Бета-каротинът в тиквата може да намали риска от това заболяване.

Как да си приготвите тиквата?

Тиквен пай

Тиквата е изключително популярна в приготвянето на палачинки, кремове и кифли, но също така е добра съставка и в солените ястия. Можете да я приготвите под формата на супа или да я изпечете заедно с други зеленчуци.

Може да ви се стори странно, но другите части на това растение също се ядат. Например, с помощта на семената се приготвя хрупкава закуска, а цветовете често се поднасят пържени.

Препоръчително е да не се занимавате с тиквите от типа Джак фенер. Големите тикви, използвани в карвинга, не са толкова вкусни, колкото Пай тиквите например.

За какво да внимавате при консумация на тиква

- Взаимодействие с лекарства

Тиквата е леко диуретична и може да бъде проблем за хора, които приемат определени лекарства, особено литий.

- Бърза храна с аромат на тиква

Само защото нещо притежава тиква в описанието си, не значи, че е полезно. Пиенето на т. нар. тиквени лате няма никаква полза за вашето здраве, за разлика от самия плод.

Също така печивата като тиквен хляб или тиквен пай, може да ви дадат някои допълнителни витамини, минерали и фибри, но не забравяйте, че те са богати и на захар и рафинирани въглехидрати.

Рейтинг

5 0
4 1
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати