Кето режим на хранене - какво трябва да знаем

Кето режим на хранене - какво трябва да знаем

Здравословното хранене днес за много хора е философия, начин на мислене и живот. Все по-често в разговорите на тема здравословно хранене присъства кето диетата. Този хранителен режим се оказва най-обсъждан, защото е и най-прилаган. Всички нуждаещи се залагат на кето диета не само за да отслабнат, но и за да подобрят здравословното си състояние.

Така режимът на хранене с ниско съдържание на въглехидрати и високо съдържание на мазнини се оказа легендарна диета. Всичко това поражда любопитство - какво точно представлява кето храненето; какви са ползите, но и вредите; как се е зародила тази идея и с каква цел?

История на кетогенната диета

Кето диетата е хранителен режим, при който мазнините се използват като източник на енергия, следствие на което те са силно завишени в храната за сметка на въглехидратите. Началото на идеята е разработено още през миналия век.

Точно преди век, през 1920 година, доктор Уайлдър от една американска клиника започва разработване на хранителна диета в опитите да се подобри състоянието на болни от диабет тип 1 - инсулонозависим, както и на децата с епилепсия, която трудно се поддава на контрол от медицината тогава. По това време хранителните терапии са били почти единствен начин за лечение, тъй като липсвали ефикасни лекарства.

Кето диета при диабет

След около 30-70 години кетогенната диета постепенно отстъпва назад в интереса заради разработените нови медикаменти, които позволяват контрол над болестите.

Сега кето диетите за лечение на епилепсия при децата отново набира популярност. Освен това кетогенната диета показва потенциала си при лечението и на други болести на нервната система, редки заболявания с генетичен произход и други трудно поддаващи се на контрол състояния. Не на последно място е стремежът за поддържане на здравословно тегло и добър външен вид.

Същност на кетогенната диета

Кетогенната диета е вид хранене, при което мазнините са енергиен източник, затова им се дава предимство в храната. Според препоръките днес, за да се храним здравословно, е необходимо от 45 до 60 процента от всички калории да се осигуряват от въглехидрати; 10-20 процента - от белтъчини, и до 30 процента - от мазнини.

Ако препоръчителния дневен прием на един човек е около 2 хиляди килокалории, при кетогенна диета порциите му от храна трябва да внасят на всяко хранене по 165 грама мазнини, 75 грама белтъчини и само 20 грама въглехидрати.

Биохимичните основи на кетогенната диета са заложени в хода на еволюционното ни развитие като вид. Организмът на човека се е адаптирал да използва глюкоза за главен енергиен източник. Повечето ни тъкани могат да функционират като използват мастни киселини, например мускулните тъкани. Други обаче са зависими от приема на глюкоза. В най-голяма степен това важи за човешкия мозък и бъбреци.

При въглехидратен глад започва разграждане на мускулната маса. За организма обаче не е приемливо да губи ценна мускулна тъкан. За да се съхрани тя, тялото използва кетогенеза от мазнините. Така нуждата от енергия се покрива от кетотела, наречени кетони, получили се в следствие от разграждане на мастна тъкан.

Кетоните се произвеждат в черния дроб от мазнините и се използват като гориво главно от мозъка. Той изразходва много енергия и не може директно да работи с мазнини. Те трябва да се преобразуват, защото на мозъка са нужни или кетони, или от глюкоза.

Кетогенезата е възникнала още при епизодичните гладувания в номадския период от развитието на човешкия род. И днес здравият човек често изпада в кетоза спонтанно. Такива случаи има при продължителен сън без хранене; тежка тренировка, без тялото предварително да е подкрепено с храна; гладувания при различни религиозни ритуали и други.

При кето диетата настъпва кетоза, получените кетони преминават кръвната и мозъчната бариери и достигат до два важни центъра в мозъчната кора. Това са центровете на апетита и на еуфорията. Кетотелата оказват влияние на два хормона - грелина и лептина. Те регулират апетита и ситостта. Кетоните потискат апетита, контролират глада и намаляват желанието за прием на сладко. Това води до намаляване на приема на енергия, спада и телесното тегло, но това не влияе върху мускулната маса. Задачите, които са поставени пред диетата, са изпълнени без поражения върху важни за организма елементи.

Ползите от кето диетата

Кето режим на хранене

Този хранителен режим е много ефикасен за сваляне на излишно тегло, без да бъде нарушена мускулната тъкан. Заедно с това се повлияват положително различни заболявания.

Затлъстяване - отслабването се постига без риск от заболяване. Тя е разнообразна и може да се приема храна, без постоянно притеснение от трупане на калории.

Сърдечни проблеми - някои рискови фактори за сърдечни проблеми могат да бъдат премахнати с тази диета - висок, холестерол, високо кръвно, високи нива на захар в кръвта.

Рак -диетата се използва за намаляване на туморните образувания при някои видове рак.

Епилепсия - с кето диета значително спадат гърчовете при болни деца.

Болест на Алцхаймер - диетата може да облекчи симптомите и да забави развитието на болестта.

Акне - ниските нива на инсулин и намаления прием на захар подобряват състоянието на кожата.

Вреди и опасности от кето диета

Има описани редица странични ефекти следствие на загубата на въглехидрати. Това са умора, болки в мускулите и ставите, поява на крампи, раздразнение и агресия, както и апатия и депресивни оплаквания.

Появяват се също така проблеми с храносмилателния тракт, засилване на налични оплаквания от бъбреци, черен дроб и кости, забавен растеж при децата и засилване на инфекциозните заболявания при тях.

Кето диетата е противопоказна при деца и подрастващи, бременни и кърмещи жени, хора с нарушения в храненето или тегло под норма, страдащи от бъбречни, чернодробни и ендокринни заболявания, както и от злокачествени заболявания.

Препоръката е консултация с лекар диетолог преди започване на кетогенна диета, за да се намалят рисковете от продължителната кетоза.

Забранени храни при кето диета

- Напитките с високо съдържание на захар - плодовите сокове, шейковете, сладоледите;

- Зърнените храни и нишестето - макарони и зърнени изделия;

- Всички плодове;

- Бобовите растения - фасул, леща, грах, нахут;

- Всички кореноплодни зеленчуци - моркови, пащърнак, картофи;

- Нискомаслените и диетични храни;

- Преработените мазнини;

- Алкохолът.

Позоволени храни при кето диета

Кето диета

- Меса - червеното месо, пържолите, шунката, наденицата, бекона и пилешкото и пуешкото месо са добър избор;

- Препоръчват се мазни риби като сьомгата, пъстървата, рибата тон и скумрията;

- Яйцата, маслото и сметаната също могат да се включат в диетата;

- Всякакви ядки и семена са препоръчителни - орехови, бадемови, тиквени, ленени;

- Зеленолистните зеленчуци, доматите, лукът и чушките също могат да разнообразят менюто;

- Авокадото е добър избор, защото дава почти всичко нужно на тялото;

- Подправки и полезни билки също са позволени.

Видове кето диета

Стандартната кетогенна диета е най-популярна. Тя е с много малко въглехидрати, протеини в умерени количества и много мазнини. В процентно съотношение това ще рече 75 процента мазнини, 20 процента протеин и 5 процента въглехидрати.

Цикличната кето диета включва етапи на хранене с малко въглехидрати, например 5 кетогенни дни и 2 дни високо съдържание на въглехидратни храни.

Насочената кето диета позволява прием на въглехидрати, които да се изгорят с тренировки.

Високопротеиновата кето диета е подобие на стандартната, но с повече протеин. Съотношението при нея е 60 процента мазнини, 35 процента протеини и 5 процента въглехидрати.

Рейтинг

5 3
4 0
3 1
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати