Грах

Грах

Грахът /Pisum Sativum/ представлява биологичен вид, растение от семейство Бобови. Отглежда се като домашна култура и се използва за прехрана по целия свят. От ботаническа гледна точка растението грах всъщност е плод, но в кулинарията се използва като зеленчук. Обикновеният културен грах е едногодишно тревисто растение, но се срещат и зимуващи форми, които съвсем неправилно са наречени зимни.

История на граха

Счита се, че градинският грах води своя произход от Централна Азия и Европа. В действителност, той дори е споменат в Библията и е възхваляван от древните цивилизации на Египет, Гърция и Рим.

Зеленият грах не е бил толкова популярен до към 16-ти век, когато нови техники на култивиране водят до създаване на нови сортове и той започва да се консумира и в прясно състояние. В Китай, където консумацията на грах датира още от 2000 г. пр.н.е. започват да се консумират както зърната, така и шушулките на този зеленчук.

Френският крал Луи XIV популяризира грахът през 17-ти век, като го превръща в основен елемент на менюто за дворцовите партита. Предполага се, че снежният грах е култивиран по това време в Холандия. Грахът е внесен в САЩ при заселването на първите колонизатори.

Консервиран грах

През 19-ти век грахът играе важна роля по време на първите генетични изследвания. Монахът и ботаник, Грегор Мендел използва грах в неговите експерименти за развъждане на растения.

През 1970 г. е култивиран хрупкавият грах в резултат от кръстоска между градинския и снежния грах. Днес, най-големите производители и търговци на пресен грах са Съединените щати, Великобритания, Китай, Унгария и Индия.

Състав на граха

Зеленият грах е много добър източник на витамин С, витамин К, манган, диетични фибри, фолати и тиамин (витамин В1). Той е също източник на витамин А, фосфор, витамин В6, протеини, ниацин, магнезий, рибофлавин (витамин B2), мед, желязо, цинк и калий.

160 гр. грах съдържат 134.4 калории и 8.58 гр. протеини. Зеленият грах съдържа и естествени вещества, наречени пурини. Грахът съдържа витамини голямо количество фолиева киселина.

Видове грах

Зелен грах

Съществуват три познати вида грах: градински или зелен грах, снежен/ бял грах и хрупкав грах. Зеленият грах притежава възхитителен вкус, прекрасна текстура и е богат на полезни за здравето хранителни вещества.

Градинският грах има закръглени шушулки, които обикновено са леко огънати, с гладка консистенция и зелен цвят. Вътре в тях се намират зелени грахови зърна, които са сладки и богати на скорбяла. Шушулките на снежния грах са по-плоски и прозрачни от тези на градинския.

Хрупкавият грах е кръстоска между градинския и снежния и има по-закръглени шушулки с хрупкава текстура. Шушулките на снежния и на хрупкавия грах са годни за консумация и имат по-сладък вкус от градинския грах.

Избор и съхранение на грах

Грахът е един от малкото членове на семейство бобови, който се продава в прясно състояние, но това са само около 5% от отглеждания грах, останалият се предлага замразен или консервиран. Замразеният грах е по-предпочитан от консервирания, тъй като запазва своите вкусове и има по-ниско съдържание на натрий.

Градинският грах се предлага от пролетта до началото на зимата. Снежният грах обикновено може да се намери през цялата година в азиатските магазини. Докато хрупкавият грах се предлага по-ограничено, от края на пролетта до началото на лятото.

За съхраняването на пресен грах е необходимо неговото замразяване, за да се запази съдържанието на захар, предпазващо го от превръщане в нишесте. Друг начин за съхранение е бланширането на граха за една или две минути и последващото му замразяване.

Грах с месо и картофи

Грах в кулинарията

В наши дни грахът се консумира най-вече варен или на пара. По този начин се получава разкъсване на клетъчните стени на зърната, което от своя страна прави граха още по-вкусен.

Пресен грахът може да се използва в различни зеленчукови блюда и салати; влиза в състава на на много ястия с грах; в супи, грах яхния, гювеч с грах, свинско с грах, пиле с грах, а защо не и постен грах.

Грахът е първия зеленчук, който започва да се консервира в кутии. Освен консервиран, той може и да се замразява. Подчертава вкуса на ястия с месо и картофи. Грахът се добавя в много китайски запържени ястия - например ориз.

Ползи от грах

Зеленият грах осигурява хранителни вещества, които са важни за поддържане здравината на костите. Той е източник на витамин К, части от който тялото ни превръща в K2, който активира остеокалцинът-основният протеин в костите, който спуска молекули калций във вътрешността на костта.

Зеленият грах също служи като много добър източник на фолиева киселина и на витамин B6. Те помагат да се намали увеличаването на метаболитния вторичен продукт, наречен хомоцистеин, който може да попречи на кръстосаното свързване на колаген, което води до бедно междуклетъчно вещество на костите и остеопороза.

Фолиевата киселина и витамин B6 в зеления грах са и поддържащи за сърдечно-съдовата система. Елементите в състава на зеленчука намаляват нивата на лошия холестерол и осигурява на организма достатъчно антиоксиданти и други полезни вещества, необходими за доброто сърдечно здраве. Съдържащият се в зеления грах витамин К пък е средство за подпомагане съсирването на кръвта.

Шушулка грах

Зеленият грах е една от основните храни, която е необходимо да се включи в диетата на човек, ако той често се чувства уморен. Това е така, защото той осигурява хранителни вещества, които подпомагат енергопроизвеждащите клетки и системи на тялото. Грахът е диетична храна, която може спокойно да включите в менюто си, ако сте решили да свалите няколко килограма и да влезете във форма. Той е ниско калоричен и богат на фибри и полезни мазнини. Граховото пюре бързо утолява глада и дава усещане за ситост за продължителен период от време.

Стимулира доброто храносмилане, ускорява метаболитните процеси в организма и се грижи за стабилността на нивата на захарта в кръвта. Именно затова, консумацията на зеленчукова ограничава риска от развитие на диабет, а при вече развит такъв, позволява контрол на болестта.

Зеленият грах е също добър източник на тиамин-витамин В1, витамин В6, рибофлавин-витамин В2 и ниацин-витамин B3, всеки от които съдържа вещества, необходими за въглехидратния, протеиновия и липидния метаболизъм.

Зеленият грах също съдържа желязо и минерали, необходими за нормалното образуване на кръвните клетки, чиито недостиг води до анемия, умора и намалява имунната защита. В допълнение, зеленият грах е също много добър източник на витамин С, който защитава енергопроизвеждащите клетки и системи в организма от свободни радикали и предотвратява ракови заболявания.

Хапвайте грах за превенция срещу очни заболявания и проблеми. Благодарение на съдържанието на лутеин, бобовото растение се грижи за здравето на очните клетки и съдейства за правилното филтриране на светлината. Консумацията на грах може да ви предпази от намаляване на зрението с напредване на възрастта.

С приготвената каша или пюре от грах може да третират кожни проблеми и заболявания като екзема, акне, гнойни рани. Маски за лице и тяло с грахово брашно, пък, съдействат за добрия външен вид на кожата, нейното хидратиране, но и отнемане на излишно омазняване, в случай че имате мазен тип кожа.

Консумацията на грах е особено важна за дамите. Освен че подмладява кожата и се грижи за растежа на косата, зеленчукът насърчава правилното функциониране на репродуктивните органи. Полезен е при менструация, създаваща дискомфорт.

При бременност се препоръчва умерена консумация на грах. Бъдещата майка получава повече качествен сън, по-малко стрес и раздразнение. Фолиевата киселина се грижи за здравата нервна система на плода, а калцият и калият - за скелетната.

Внимание! Не се препоръчва консумация на грах при кърмене, тъй като може да повлияе негативно на бебетата, предизвиквайки колики, запек, диария и друг вид дискомфорт!

Що се отнася до мъжете, консумацията на грах подпомага образуването на мускулна маса, връща енергията след интензивни силови тренировки и се грижи за здравето на простата. Грахът съдейства за добрата активност на половите органи.

Вреди от грах

Проблеми с граха могат да имат хора, които страдат от алергия към бобови храни и стомашно-чревни заболявания, изискващи намален прием на фибри с храната. Хора, които имат проблеми с бъбреците или подагра трябва да ограничат или да избягват приемането на храни, съдържащи пурини.

За основен недостатък на граха се смята и възможното повишено отделяне на газове. Все пак при хора със здрав стомах и умерена употреба на зеленчука, този проблем може да се избегне.

Рейтинг

5 3
4 4
3 6
2 2
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари (2)

Изпрати
Веселина Константинова
Много обичам грах! Отглеждам го в градината си. Обичам да приготвям бърза салата, като овкуся варен грах със зехтин, лимонов сок и сол.
1
0
Брезин
Брезин
13.01.2012 18:15
Перфектното гориво !!!
3
0

Топ Статии Днес