Ориз

Ориз

Оризът е една от най-древните храни, известна от около 5000 г. пр. Хр. В Китай са се провеждали годишни оризови церемонии още около 2300 г. пр. Хр. Вярва се, че оризът произхожда от Индия и Тайланд.

Оризът става популярен на Запада чрез изследователите, войниците и търговците, които го пренасят там. Той е много претенциозен към климата, при който се отглежда, тъй като изисква голямо количество валежи веднага след засаждането му, следвани от много горещо, слънчево време. Благоприятен е климатът за отглеждане на ориз в Американския Юг - Каролина, Арканзас, които в момента са едни от най-големите производители. Ориз се отглежда и в някои части на Италия и Испания.

Много култури третират ориза по специален начин. В Япония и Индонезия оризът има собствен Бог. Китайците посвещават цял ден от техните Новогодишни чествания на оризовата реколта. В някои азиатски култури се счита, че оризът е връзката между небето и земята. В Индия се смята, че оризът е важен за потеклото и от там води началото си традицията на хвърлянето на ориз по сватби.

Отглеждане на ориз

Оризът обикновено се отличава по дължината на зърното, то бива дълго, средно или късо. Дългозърнестият ориз създава лека и пухкава консистенция, защото зърната не се слепват. Този вид често се използва в ястия като пилаф и се отглежда в Арканзас, Мисисипи, Мисури, Луизиана и Тексас в САЩ, както и Тайланд, Италия, Испания и Суринам.

Състав на ориз

Оризът е добър източник на фибри, които са изключително важни за доброто здраве на червата. Оризът също е богат на въглехидрати и като цяло има по-малко мазнини. Съдържа също и витамин В, калий и фосфор.

Както белият, така и кафявият ориз са еднакво полезни за човек. Чаша бял ориз съдържа приблизително същото количество калории като кафявия, но има далеч по-малко мазнини (0.8 грама за белия ориз срещу 2, 4 грама при кафявия). От друга страна обаче, кафявият ориз има много по-високо съдържание на фибри (2.8 грама диетични фибри при кафявия срещу 0.6 грама при белия). Повечето от другите хранителни стойности са сходни при двете разновидности.

Избор и съхранение на ориз

Съхраняването на ориз в домашни условия трябва да става в кутии и торбички, поставени в хладни, проветриви и сухи помещения. Той има способност да поема миризми, поради което в близост до него не бива да се съхраняват продукти, които могат да му предадат аромат. Трайността на ориза в гореизброените условия е до една година. Вече сварен ориз може да се съхранява в затворен съд в хладилника до една седмица.

Когато избирате ориз в магазините, съблюдавайте за неговата консистенция - в пакета на бива да има слепнали зрънца поради плесени или мухъл. Цената на различните видове ориз варира, като най-евтин е дребнозърнестия бял ориз. На пазара могат да се намеря вече специализирани видове ориз, като този за суши или за паеля, предназначени само за приготвянето на тези ястия. Цената им варира между 2 и 3 лв. за 500 г.

Видове Ориз

Среднозърнестият ориз се слепва повече при готвене и поради това се използва за ястия като ризото или паеля и при някои десерти. Този вид се отглежда в много от същите места както дългозърнестия сорт, а също и в Австралия.

Късозърнестият ориз е с почти кръгла форма и се използва в редица източни кухни, както и в Карибската. Той е особено популярен за приготвяне на японското суши, тъй като се слепва доста лесно. Този сорт се използва и в десерти и е много популярен в повечето азиатски страни.

Видове Ориз

Преработеният ориз е най-популярният сорт в много западноевропейски страни. Процесът на преработване на ориза е свързан с това, че той се поставя на пара под налягане преди да бъде обработен. Това прави зърната по-твърди, което помага за предотвратяване на преваряването им. Този процес също така помага на ориза да запази някои, съдържащи се в него важни витамини и минерали.

Инстантният ориз представлява предварително сварен ориз, който се дехидрира и опакова. Процесът на дехидратация обаче отстранява много от аромата на ориза.

Ароматният ориз е сорт, който съдържа естествени съставки, които му придават дъхав аромат и вкус. Видовете ароматен ориз са:

Басмати ориз - отглежда се в подножието на хималайските планини на Индия и Пакистан. Той може да бъде както бял, така и кафяв. Зърната му не се слепват при готвене.

Жасминов ориз – той е малко по-тънък от басмати ориза и се отглежда в Тайланд. Той е дългозърнест ориз и зърната му се слепват при готвене.

Тексмати ориз - това е хибрид, кръстоска между басмати и дългозърнест бял ориз. Той не е толкова остър на вкус както басмати и е лек и пухкав, когато е сготвен.

Уехани ориз - кафяв ориз от същото семейство като басмати. Когато се приготви изглежда като див ориз.

Кулинарно приложение на ориз

Оризът се приготвя чрез варене или на пара, а в самия процес на готвене абсорбира голямо количество вода. Понякога преди варенето, оризът се запържва за малко, като по този начин става малко по-лепкав. Оризът е неизменна съставка на много супи, ястия със зеленчуци и месо, суши и редица други.

В азиатските страни отглеждането и хапването на ориз е неизменна част от бита и културата. В много държави пък някои от традиционните ястия са именно на основа ориз. Такива са добре познатата ни паеля в Испания или пък пълнените чушки и сарми в нас, които биха били немислими без вкусните зрънца.

Мляко с ориз

Оризът е доста популярен и за приготвянето на различни десерти. Вкуса му се подчертава чудесно от мед, захар и мляко. Чрез преваряване /така че зърната му да се разпаднат/ се получава оризова каша. Оризът влиза в състава на различни видове пудинг, сладкиши, кремове. Млякото с ориз не е популярно само у нас, а е и традиционен десерт в съседна Турция, където е известен като Сутляш. В оризовите десерти могат да се добавят стафиди и различни други видове сушени плодове или подправки, като например уханна канела. Невероятно вкусен е и пудингът от ориз и тиква.

Ползи от ориз

Редовната консумация на ориз предпазва от развитието на редица хронични болести, а освен това подобрява и външния вид. Оризът съдържа аминокиселини, спомагащи за образуването на нови клетки. Той влияе добре върху стомаха и червата, оризовата отвара спира диария, а сварен в прясно мляко спомага за прочистването на червата.

Ориз с гъби

Оризът има благоприятно действие върху нервната система. Полезен е при заболявания на пикочния мехур и бъбреците, а след боледуване спомага за заздравяване на апетита. Голямото съдържание на витамин B в ориза е важен и за здравия вид на нашата кожа, коса и нокти. Редовното хапване на ястия с ориз оказва благотворно влияние на върху цялостното ни здраве, разбира се, ако не прекалявате с количествата.

Отвара от ориз е препоръчителна при бронхит и бронхиална астма. Ако към оризовата отвара добавите и малко мента, ще получите отличен лек при простудни заболявания, грип и пневмония. След прекарана болест, когато организъмт ни е заслабнал, захранването с ориз е отличен вариант за укрепване.

Съществуват доста хранителни режими за отслабване и диети с ориз. Една от тях е пречистването на организма с ориз, като курсът трае около 2 седмици и са необходими толкова лъжици ориз, на колкото години сте. Количеството ориз се сипва в буркан, залива се с вода и се съхранява в хладилник. Всяка сутрин консумирайте по 1 с.л. от ориза, предварително сварен във вода.

  • Любими
  • Google+
  • Pinterest

2.8
Общо 6 гласували
5 1
4 1
3 2
2 0
1 2
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати