Видове боб

Боб

Фасулът е общо наименование на група бобови растения. Познат е под наименованието боб. Бобовите растения играят значителна роля в човешката история. Те са първата култура, която еволюира, когато ловците и номадските племена са започнали да обработват земята и да разработват системи за селското стопанство. Бобовите култури са сред първите култивирани такива.

История на боб

Има доказателства за боб, който датира от към 9750 г. пр. Хр, открит от археолози в Тайланд. Данните също така показват, че местните хора в Мексико и Перу са култивирали бобови култури още през 7000 г. пр. Хр.

Използването на боб датира от към 6750 г. пр. Хр в някои части на настоящия Близък Изток. Нахут, леща и боб са били открити в египетски гробници, които датират най-малко от преди 4000 години. Около 1500 г. пр. Хр. в някои части от днешна Азия е отглеждана и използвана соя.

В една съвсем различна част на света, туземните американци и мексиканците са разработили разнообразни категории бобови растения, които включват градински червен боб, боб във вид на бъбречета, лимски фасул и тяхната адаптивност спомага за превръщането на бобовите растения в стабилна култура.

Първоначалните земеделски производители, които са отглеждали бобови растения, също са отглеждали и зърнени храни, като пшеница, ечемик, просо, ориз и царевица. Бобовите и зърнени култури имат симбиозни отношения, при които аминокиселините на всяка една допълват тези на другата култура по такъв начин, че да образуват цялостен протеин, който е в основата на растежа и развитието на много живи форми, включително и на хората.

Сварен боб

Бобовите растения се използват в целия свят в продължение на хиляди години. Те имат стотици разновидности по форми, размери и цветове. Бобовите култури могат да бъдат изсушени и съхранени в продължение на години. След накисването им за няколко часа, те стават отново годни за консумация и се активират, съдържащите се в тях ензими, протеини, минерали и витамини.

Състав на боб

Боба е изключително полезен. В състава му се съдържа почти цялата азбука от витамини. Богат е на каротин, витамин К, витамини от В групата, голямо количество витамин С. В боба има много минерални соли и микроелементи, сред които калций, магнезий, желязо и фосфор. В растението има и много голямо количество йод.

По съдържание на протеини боба се доближава до месото и дори превъзхожда рибата, зърнените храни и зеления грах. По калорийност надминава картофа.

В 100 г сварен боб се съдържат 9 г протеини, 26 г въглехидрати, по-малко от 1 г мазнини и 10 г фибри.

Видове боб

Боб Лима - познат е още като маслен или мадагаскарски боб. Наречен е на Лима /Перу/, защото е открит именно там около 1500 година. Той има силно маслен вкус, което го прави подходящ за супи и яхнии, и много по-рядко за салати. Зърната на този вид боб са закръглени, с подчертана бъбрековидна форма, а месото му е светлозелено. Бобът Лима има един основен недостатък - много по-трудно смилаем е от останалите видове.

Боб Канелини - италиански сорт, който притежава превъзходен вкус и остава леко суров, дори след пълно сваряване. В Италия се използва за приготвяне на традиционната супа минестроне и различни салати.

Боб Мунг - притежава дребни зелени, жълти или червени зърна, които имат жълто месо. Най-честата му употреба е за приготвяне на бобови кълнове. Използва се много широко в Китай и Индия. Не е необходимо да се накисва преди приготвяне, има леко сладък вкус и нежна текстура.

Бобена салата

Боб Флажолет - има дребни, леко зеленикави зърна, които са с много деликатен аромат и вкус. Французите го използват за салати и като гарнитура към агнешко месо.

Боб Адзуки - червен азиатски боб. Японците го наричат царят на бобовите растения. Използват го за приготвяне на червена бобова паста. В азиатската кухня се ползва цял или смлян на брашно. Бобът адзуки е чудесно допълнение на ориз и салати. Той е лесно смилаем и увира много бързо.

Черен Адзуки боб - това е черната версия на обикновен адзуки боб. Подобно на него, той е лесно смилаем и увира много бързо.

Боб Пинто - когато е сух има бежов цвят с кафяви пръски, но в процеса на варене придобива розово-кафяв цвят. Бобът Пинто е задължителна съставка на редица мексикански ястия.

Черен боб - този боб е една от основните съставки в кухнята на Карибите и Латинска Америка. Много широко разпространен е и в южните щатове на Америка и Мексико. Зърната му са с черна кожа и кремаво месо. Има леко сладък вкус. Подходящ е за салати и супи.

Дребен бял боб - познат е като navy bean. Името му идва от факта, че след 1800 година е една от основните храни на войниците от флотата на Америка. Трудно смилаем е, увира много трудно. Подходящ за яхнии, салати и супи.

Едър бял боб - използва се най-вече в салати.

Червен мексикански боб - зърната му са малки, тъмни и закръглени. Използва се за чили и задушени ястия.

Избор и съхранение на боб

Трябва да се избира боб със здрави зърна, по които няма следи от наранявания и дупки. Съхраняването на боба трябва да се извършва в сухи и хладни помещения, в подходящи пликове. Бобът е продукт, който може да издържа много дълго време, но след като се свари трябва да се консумира до 2-3 дни.

Готвене на боб

Бобовите култури могат да се консумират сурови, покълнали или сготвени, направени на брашно, съсирени до получаване на тофу, ферментирали в соев сос, темпе и мисо. Те са отлични съставки при приготвянето на чили, супи и салати.

Боб

Тайната на приготвяне на перфектен боб е в бавното готвене. В желанието си да го сготвят бързо, много домакини варят боб на много силни градуси, което е фатално за продукта. По този начин белтъчините в бобовите зърна се пресичат, а боба се втвърдява. По време на варенето първите няколко води се изхвърлят.

От боб се приготвят едни от най-истинските български ястия. Боб яхния, боб чорба, пълнените чушки с боб, салатата от боб, бобът с наденица - присъстват най-редовно на трапезата на българина. Вкусът на боба се допълва чудесно от подправки като джоджен, червен пипер, магданоз, чубрица, девесил, мащерка и майорана.

Ползи от боб

Бобовите растения са храни, с ниско съдържание на мазнини, масла и захари. Използването на бобови култури ежедневно е насърчавано, защото проучвания показват, че бобовите растения помагат за намаляване на холестерола и същевременно предоставят отлични хранителни вещества. Когато се комбинират с ядки, семена или зърнени храни, те образуват цялостни, богати на фибри растителни протеини.

Повечето бобови растения съдържат само 2-3% мазнини. Те съдържат също така и най-малко 20% протеини и имат високо съдържание на въглехидрати, които предоставят значително количество енергия. Бобовите растения съдържат и съществени количества В-витамини и желязо, както и диетични фибри.

Вреди от боб

Не бива да се консумира суров зрял боб, защото съдържа вредни вещества, които изчезват в процеса на варенето. Възрастните хора и болните от подагра не бива да го консумират често, защото той съдържа много пурини, от които се образува пикочната киселина и нейните соли. Нарушенията в обмяната на тези соли играе важна роля за развитието на подаграта.

3.8
Общо 8 гласували
5 3
4 2
3 2
2 0
1 1
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати