Поскъпване при шоколада и шоколадовите изделия прогнозират анализатори в Германия. Според техните проучвания високите изкупни цени на какаото ще се отразят на шоколадовите продукти.
Мениджърът Андреас Ронкен от Ритер шпорт коментира пред вестник Щутгартер цайтунг, че всички компании за шоколад са притеснени от слабия добив на какао тази година.
Въпреки по-евтините мляко и захар на световните пазари, шоколадовите производители разчитат повече на какаото и ядките за своите продукти.
Годината се оказа изключително неблагоприятна за производителите на шоколад. Повечето от суровините бяха засегнати от климатичните промени и не само какаото, но и бадемите и лешниците бяха в няколко пъти по-малки количества от обикновено.
Някои от производителите решиха да намалят количеството на ядките в продуктите си, но да запазят цената, а други предпочетоха да запазят стандарта на шоколадовия продукт, което се отрази в крайната стойност на стоката.
За периода юли-август тази година какаото е стигнало най-високите си изкупни стойности от 4 години насам.
Експертите предполагат, че за българските пазари високите цени на какаото ще се отразят с покачване от около 50 стотинки за един шоколад. При средна цена на шоколада у нас от 2 лева се прогнозира, че лакомството ще стигне най-много цена от 2.50 лева за брой.
Компанията за шоколадови изделия Линд покачваха плавно цената на своите продукти. При техните шоколади вече се наблюдава скок в цените, особено на австрийските пазари.
От Линд казват, че още в началото на 2015-та са решили да приложат селективно повишаване на цените на някои продукти. Това означава, че промяна в стойностите има само на онези стоки, които пряко са засегнати от сътресението на пазара за суровини.
Много от конкурентите им обмислят да приложат същата политика. За драстично покачване на цените обаче все още не се говори.
Други големи компании на пазара като Нестле и Монделийз все още не са коментирали дали ще повишат цените на шоколадите си или са готови да понесат тежестта на по-скъпите суровини.
Но дори и да има поскъпване при шоколада, то няма да се усети от потребителите с месеци, тъй като производителите и търговските вериги сключват дългосрочни договори, с които запазват една тенденция при цените за дълъг период от време.
Коментари