Сушените плодове са по-полезни от пресните

Купа сушени плодове

Специалисти по хранене съветват да разнообразим менюто си със сушени плодове, като наблегнем на кайсиите, ябълките, фурмите, смокините, стафидите, сините сливи.

Изброените плодове са богати на разтворима целулоза и имат нисък гликемичен индекс. Това е показателят, който отразява с каква скорост храната се разгражда в организма и се превръща в глюкоза. Ниският гликемичен индекс предотвратява развитието на различни разстройства в обмяната на веществата.

Изследванията показали, че в сушените плодове се съдържат много биологично активни съединения, витамини и минерали, които осигуряват антиоксидантните им свойства и потискат появата на рак, сърдечно-съдови заболявания и вътрешни възпаления.

Въпреки разпространеното мнение, сушените плодове не съдържат толкова много захар. Това ги прави уникални продукти.

Сушените плодове са включени в препоръките за здравословно хранене в различни страни по света като Аржентина, Австралия, Канада, Франция, Германия, Италия, Швеция, Англия и Съединените щати.

Различни видове сушени плодове

Сушените плодове са сладки благодарение на фруктозата и глюкозата. А това означава, че са калорични, но не са опасни за фигурата. Все пак не бива да се прекалява с тях.

Сушените плодове са богати на антиоксиданти и ценни фибри. От антиоксидантите най-голямо е количеството на полифенолите, които имат силни защитни свойства и носят редица ползи от за здравето - регулират кръвното налягане, подобряват храносмилането и предпазват от дълъг списък със заболявания. Редица проучвания сочат, че умереното консумирате на сушени плодове като част от здавословен режим на хранене може да помогне за трайно отслабване.

Всички сушени плодове съдържат различни полезни вещества, при това няколко пъти по¬вече от пресните! Смята се, че сушените плодове са истинска съкровищница от витамини, затова консумацията им носи редица ползи за здравето.

Сушени сини сливи са богати са на баластни вещества, витамин А, витамини от групата В, калий, калций, магнезий, цинк, йод. Те са отличен антидепресант и укрепват съдовете.

По съдържанието си на антиоксиданти, сушените сини сливи изпреварват шампионите в тази категория – сините боровинки.

Сушени Смокини

Стафидите се получават от едро изсушено грозде. По-полезни са от белите стафиди. Кардиолозите препоръчват стафиди заради високото съдържание на калий в тях. Магнезият пък прави стафидите незаменими в борбата със стреса. Стафидите са препоръчителни и при профилактика на остеопорозата.

Сушените плодове укрепват костите и помагат срещу хронична умора, благодарение на високите нива калций и цинк. Смята се, че осигуряват 4 пъти повече енергия в сравнение с пресните.

Благодарение на наличието на витамин Е и витамин С, консумацията на сушени плодове помага за предпазването от дегенеративни заболявания, рискът от които се увеличава с напредването на годините.

Всички видове сушени плодове се смятат за естествено средство за намаляване на тревожността и утоляване на прекомерния апетит - основен виновник за трупане на излишни килограми.

Фурмите съдържат най-много витамин В5, повишаващ нашия жизнен тонус. Фурмите понижават температурата. Те съдържат вещество, аналогично на аспирина, а още възстановяват нормалното ниво на калций в кръвта.

Сушените кайсии са богати на провитамин А и калий, които ги правят полезни при болести на сърцето и бъбреците. Те са отлично средство и за повишаване на хемоглобина в кръвта. Само пет сушени кайсии на ден осигуряват необходимото количество желязо и калций на организма.

Сушените плодове подобряват настроението, а това свойство ги прави полезни за жени в менопауза, които имат депресия и силна умора. По една шепа сушени плодове на ден ще направи чудеса не само за психическото, но и за физическото здраве.

Как да избираме сушени плодове?

Да, сушените плодове са много вкусни и полезни, но само ако са обработени и съхранявани правилно. Оказва се, че голяма част от сушените плодове на пазара са обработвани допълнително, за да имат лъскав и привлекателен вид. Обработката цели и увеличаване на срока на годност. Допълнителната обработка на плодовете обаче включва сушенето в газови или бензинови пещи, използването на серен диоксид, накисване в нискокачествено олио, намазване с глицерин, за да придобият блясък.

Сушените плодове са много полезни

Част от сушените плодове (манго, круши, ананас, боровинки) пък са захаросани, след което са подложени на процеса по изсушаване. Това е още по-опасно, защото се приемат големи количества захар, които могат сериозно да навредят на талията.

За да се избегнат негативните ефекти, трябва да се подбират качествени сушени плодове. Те са добре пакетирани (внимателно четете етикетите) и с ясно упоменат срок на годност. Ако купуват насипни плодове, избирайте тези с не много привлекателен външен вид, които са тъмни и дори леко сбръчкани. Макар да не са така красиви, те са с по-хубав вкус и запазени хранителни вещества.

Включете в ежедневното си меню умерени количества сушени сливи и само след няколко похапвания ще усетите влиянието на благотворните им съставки. Сушените плодове са истински дар от природата, от който трябва да се възползваме ежедневно.

Рейтинг

5 5
4 1
3 1
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати