Къри

Къри

Къри е наименованието на смес от ароматни подправки в комбинация от 5, 7, 13 или повече на брой. Съотношенията между подправките и техните количества зависят предимно от ястието, което се приготвя с ароматната смес. Най-често в състава на кърито на прах влизат куркума, джинджифил, черен пипер, кориандър, кимион, канела, кардамон и карамфил, а също така сминдух, индийско орехче, кайенски пипер, червен пипер и др.

Корените на кърито може да проследим в индийската кухня, откъдето се смята, че произлиза. Днес обаче тази ароматна смес се използва дори повече в азиатската и южноамериканската кулинария. С името Къри се обозначава и ястието със сос, приготвено с едноименната подправка.

Най-много и различни рецепти с къри има в кухните не само на Индия и Китай, а на Мексико, Тайланд и на Антилските острови. Всъщност всяка смес къри има своя отделна самоличност, която допълва и завършва кулинарната магия на основните продукти, с които се приготвя ястието – месо, риба, пиле, зеленчуци, ориз, боб и др.

Подправки

Стара традиция в Япония изисква кърито да се консумира 125 пъти годишно, като в страната то най-често се съчетава с ориз и мариновани зеленчуци. В британската кухня къри се нарича сос за месо, който основно се състои от чесън и джинджифил.

Истината е, че няма стандартна рецепта за комбинация на съставките при приготвянето на къри. Съществуват доста вариации – люто къри, сладко къри, малайско, таиянско, мадраско, индийско, целйлонско и др.

В състава на къри понякога влизат повече от 30% черен пипер, канела, карамфил, кориандър, джинджифил, бахар, полски сминдух, червен пипер, кардамон, мускатово орехче, кимион, куркума, кайенски пипер. Едно от неписаните правила при приготвянето на ароматната смес е основните подправки в нея да бъдат 90%, а спомагателните 10%.

Кърито има наситено жълт цвят и напълно уникален аромат, който няма как да сбъркате. Придава на ястията предимно пикантен вкус, но едновременно с това е и верен помощник за човешкото здраве, като носи редица ползи. На практика кърито е универсално и може да се добави във всички ястия. Освен това тази подправка помага на организма да усвои храната много по-бързо.

Състав на кърито

В 100 г къри на прах се съдържат: 325 калории, 12.66 г белтъчини, 58.15 г въглехидрати и 13.81 г мазнини. Екзотичната подправка не съдържа никакъв холестерол, а нивото на натрий е 52 мг и 1543 мг калий. В кърито се откриват немалки количества на витамин А (986 IU), Е (21.99 м) и К (99.8 мг). В 100 г къри има 29.59 мг желязо, 592 мкг бета каротин, 254 мг магнезий, 349 мг фосфор, 478 мг калций и др.

Избор и съхранение на къри

Когато избирате къри, готова смес, внимавайте цветът му да е наситено жълт, с керемиден оттенък и хомогенна структура. Пакетираните подправки до голяма степен ви гарантират това, но има известни рискове, когато купувате насипно къри – понякога то е влажно и на гранули, което не е желателно. Съхранявайте кърито на прах в стъклени бурканчета, които са добре затворени и не са изложени на влага. Кърито на прах и гарам масалата се запазват за около 4 месеца.

Рибно Къри

Кулинарно приложение на къри

Кърито се използва широко и независимо дали е вегетарианско или месно, ястието, с къри то става много по-вкусно. Тази подправка може да се впише чудесно към вашето печено свинско, говеждо или телешко, рибни специалитети, ястия със зеленчуци и варивабоб, леща и т.н. Добавяйки къри към готова майонеза или кетчуп вие ще получите интересна вариация на тези класически сосове.

Различните рецепти за къри следват и различно съчетание на подправки и количества. За да се засили ароматът на някои от тях, те първо се запичат леко на тиган без да се прегарят, след което се стриват продължително в хаванче с останалите съставки. Така приготвената къри смес може да се обърка с винен оцет и олио до гъста каша и да се съхранява в бурканче.

Напипването на правилното съотношението на подправките в къри е доста деликатна работа. За ястие с къри за 4 човека са достатъчни около 1-2 с.л. смес от подправката. Не прекалявайте с нея, за да не стане вкусът на храната прекалено натрапчив и да нагарча.

Ако искате да приготвите малайското къри, особеното е, че трябва да добавите лимоновидно растение заради тръпчивия вкус. Таиянските кърита са широко разпространени и тяхната кулинарна магия излиза наяве при ястия с по-лек вкус. А ако добавите къри и малко захар в доматен сос, ще получите невероятен кетчуп. Стандартното къри съдържа голямо количество лук, моркови и картофи. Нерядко дори се добавят ябълки или мед за лека сладост. Вие самите бихте могли да си направите паста от къри в домашни условия и за целта ви предлагаме следните рецепти:

Подправки къри

Мадраско къри

80 г кориандър, 20 г куркума, 20 гр. червен пипер, 20 г черен пипер, 20 г синапено семе, 10 г джинджифил, 10 г чесън на прах, 10 г ким, 40 г сол;

Люто къри

70 г кориандър, 50 г люти чушки, 10 г чимен, 2 г черен пипер, 5 г кимион, 2 г куркума;

Сладко къри

50 г кориандър, 20 г куркума, 10 г кимион, 10 г джинджифил

Може да използвате готови смелени подправки, а може и да ги запечете леко на тиган, след което да ги счукате или смелите.

Ползи от кърито

Хапвайки редовно ястия с къри, вие едновременно ще донесете наслада за сетивата си и здраве за тялото си. Сред здравословните ползи от къри е цялостното стимулиране на имунната система и прочистване организма от токсините. Едновременно с това вие няма да натрупвате излишни килограми. Веществото куркумин, което се съдържа в куркумата, която е неизменна част от кърито, пречи на образуването на мазнини и гони вредния холестерол от организма.

Подправки в купичка

Учени са на мнение, че съставките в кърито подпомагат сесиите по химиотерапия, като унищожава раковите клетки, които не умират при терапията. Специалистите са категорични, че хората, които ядат къри два или три пъти седмично са изложени на по-малка опасност от деменция и риск от развиване на Алцхаймер.

Куркумата в състава на кърито има антивъзпалителни и антиоксидантни свойства, които помагат в борбата срещу тежките болестите. Съставка на подправката къри може да предпази черния дроб от цироза. С къри можем да намалим риска от сърдечно-съдови заболявания, за което помага най-вече лютивото къри. То има способността да намалява нивата на холестерол и да блокира действието на ген, който кара артериите да се свиват и да ограничават притока на кръв към сърцето и други органи.

Тези ползи се дължат на капсаицина, който е съставна част на лютите чушки и съответно на лютото къри. Пикантната съставка помага на простатата и за тумори на панкреаса, действа добре като болкоуспокояващо и помага за лечение на астма, настинка и грип. Консумацията на къри води до цялостно затопляне в организма, което води до произвеждане на голям брой ендорфини - хормонът на щастието.

Рейтинг

5 7
4 4
3 3
2 2
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари (1)

Изпрати
мел
мел
05.04.2015 12:00
страхотно е инфото
0
0