вторник, 2 септември

Орехи

4 от 24 Гласа

Орехите са плодове на дървото Орех, от едноименното семейство Орехови. Представлява висококалорични, но изключително полезни за здравето ядки. Ореховото ядро се състои от две неравни месести части. Те са почти бели на цвят и покрити с тънка, светло-кафява кожа и са частично прикрепени една към друга. Самите ядки са затворени в кръгли или продълговати черупки, които са кафяви на цвят и трудно чупливи.

Орехът е култивирано дърво, а използваемите части от него са листата, плодовете и външните обвивки на зелените плодове. В България ореховото дърво е широко разпространено.

Състав на орехи

Орехите са отличен източник на омега 3 мастни киселини. Орехите също са много добър източник на манган и добър източник на мед. В допълнение, орехите съдържат антиоксидантът и фитохимикал, елагова киселина. 25 гр. орехи съдържат 163 калории, 3.81 гр. протеини и 16.30 гр. мазнини.

По съдържание на витамин С орехите превъзхождат касиса и цитрусовите плодове. Богати са на витамин А, В и Е, както и много микроелементи. Ореховите ядки са много богати на белтъчини и мазнини, железни, магнезиеви, фосфорни и други минерални соли. Листата на ореха са с високо съдържание на йод.

Орех

Видове орехи

Макар че съществуват много видове орехови дървета, три са основните видове орехи, които се консумират: английски (или персийски) орех, черен орех и бял орех.

Английският орех има тънка черупка, която лесно се чупи. Черният орех е с дебела черупка и има много по-остър, отличителен вкус. Белият орех има сладък вкус и е с по-голямо съдържание на мазнини от другите два вида, въпреки че не е толкова широко разпространен като тях.

Английският орех произхожда от Индия и районите около Каспийско море и поради това е известен и като персийски орех. През 4-ти век, древните римляни въвеждат орехите в много европейски страни, където започва тяхното отглеждане. През своята история, ореховите дървета са много почитани поради тяхните употреби, които включват като храна, лекарство, подслон, бои и масло за лампи.

Черните и белите орехи произхождат от Северна Америка и по-конкретно от долината на Централно Мисисипи и областта на Апалачите. Днес водещите търговски производителите на орехи са САЩ, Турция, Китай, Иран, Франция и Румъния.

Избор и съхранение на орехи

При закупуване на цели орехи, които са с черупките, е необходимо да се подбират тези, които се усещат тежки за големината им. Техните черупки не трябва да са напукани, продупчени или оцветени, като често това е признак за развитие на мухъл в ореховите ядки.

Поради високото си съдържание на полиненаситени мазнини, орехите са изключително нетрайни и трябва да се внимава при тяхното съхранение. Орехи с черупки трябва да се съхраняват в херметично затворен контейнер в хладилник, където те ще се запазят в продължение на шест месеца или във фризер, където ще се запазят до една година. Орехите без черупки е за предпочитане да се съхраняват в хладилник, където ще останат свежи в продължение на шест месеца.

Кулинарна употреба на орехи

Орехите могат да се консумират както сурови, така и печени. Те са чудесна добавка към мюсли и овесени ядки; към каши и салати. Използват се в протеинови шейкове, а особено подходящо е добавянето им към таратор, зелена салата, обезмаслена извара или моцарела. Орехите се използват в плънката на традиционно приготвяния за Никулден шаран. От тях се правят орехов ликьор и сладко.

Видове хранителни продукти, които могат да се добият от орехи са ореховото масло, ореховото брашно и ореховата есенция. Те могат да се консумират и изсушени. Допълват страхотно редица сладкиши и десерти. Едни от най-известните десерти са цедено кисело мляко с мед и орехи и баклава с орехи.

Баклава с орехи

Орехите са много висококалорична храна, поради което при спазването на диета не бива да се консумират повече от 30 г на ден. Дори и тази малка шепа е напълно достатъчна да ускори метаболизма.

Ползи от орехи

- Включването на орехи в храненето може да бъде важна стъпка за подобряване на сърдечно-съдовита система. Орехите са важен източник на мононенаситени мазнини-около 15% от мазнините в тях са здравословните мононенаситени мазнини.

- Високото съдържание на антиоксиданти в орехите може да бъде от ключово значение за сърдечно-защитните реакции;

- Лица, които консумират големи количества храни, съдържащи омега-3 мастни полиненаситени киселини като орехите, не страдат от високо кръвно налягане;

- Орехите подобряват нивата на холестерола на хора с диабет тип 2;

- Орехите спомагят за намаляване нивата на няколко молекули, които насърчават развитието на атеросклероза;

- Орехи, богат източник на омега-3 мазнини и алфа-линоленова киселина, спомагат за подобряване функцията на артериите след консумация на храна с високо количество мазнини;

Орехи

- Орехи често се спрягат като "храна на мозъка", поради високата им концентрация на омега-3 мазнини. Човешкият мозък е повече от 60% структурни мазнини. За да функционират правилно мозъчните клетки, тези структурни мазнини трябва да бъдат преди всичко омега-3 мазнини, които се съдържат в орехите и студеноводните риби.

- Орехите помагат за предотвратяване образуването на камъни в жлъчката;

- Орехите са източник на мелатонин;

- Орехите, богати на омега-3 мазнини защитават здравината на костите;

- Ореховите ядки понижават риска от наддаване на тегло.

Вреди от орехите

Ореховите ядки са една от храните, които пораждат алергии. Една от най-тежките алергични реакции е именно към орехи. Чувствителността към тях е много голяма, дори когато са в малки количества. Те могат да причинят тежък оток в ларинкса, остри стомашни болки, диария, повръщане, уртикария, астма и тежък анафилактичен шок.

Народната медицина с орехи

От векове орехите се използват в народната медицина като чудесно средство срещу отпадналост и за възстановяване на силите. Самият Авицена е препоръчвал мед със смлени орехи срещу заболявания, свързани с изтощение на организма.

Търкалянето на орех между дланите е силно средство срещу нервна възбуда. Листата на ореха също влизат в редица народни рецепти. Събраните през юни листа се използват като глистогонно средство, средство срещу кожни заболявания, екзема, кожна туберкулоза. Отвара от листата помага и при ангина.

Отзиви (10)

  • 0
    4
    Отговор
    hari

    2013-08-19, Оценка 3 от 5 за Орехи

    Защо лъжете хората? Орехите НЕ СЪДЪРЖАТ ЙОД или поне не го съдържат в количества достатъчни за лечение или профилактика. Нито ядките, нито листата, нито кората... Просто няма от къде да се вземе йод в орехите. Елементарна химия.
  • 1
    0
    Отговор
    Владо

    2012-11-03, Оценка 5 от 5 за Орехи

    Много ми допадат и ги хапвам всеки ден, препоръчвам на всеки особено при смяна на сезони за засилване на имунната система и разбира се за безпогрешна ерекция!
    Чудесна статия!
  • 1
    0
    Отговор
    Tервел Бетов

    2012-02-04, Оценка 4 от 5 за Орехи

    Всякакъв вид топлинна обработка на пресните и сурови храни намалява техните качества и полезни вещества до незначително количество. Употребата на ядки било орехи, лешници, бадеми, слънчоглед би трябвало да е в сурово състояние за да не се намалява тяхното полезно действие до минимум.
  • 1
    1
    Отговор
    gerda

    2012-01-07, Оценка 4 от 5 за Орехи

    a az gi peka sas sol i savsem malko boda vuv furnata kato gi razburkvam ot vreme na vreme , za da ne izgorjt. chudesni sa i gi obojavam, nai veche zaradi jod-a.
  • 0
    0
    Отговор
    янко

    2011-12-04, Оценка 4 от 5 за Орехи

    благодаря за написаното за орехите.7
  • 1
    0
    Отговор
    Шуменец

    2011-11-16, Оценка 4 от 5 за Орехи

    Хубава статия. В нея са отразени доста интересни и полезни неща.
  • 1
    0
    Отговор
    :)

    2011-10-30, Оценка 4 от 5 за Орехи

    Бих добавил още, че в орехите се съдържа и витамин Е, който спомага за синтезирането на 23 хромозомни протеини, което от своя страна спомага за желязна и сигурна ерекция.
  • 1
    0
    Отговор
    i az taka

    2011-10-27, Оценка 4 от 5 за Орехи

    Чета и си хапвам. Иска ми се да ги съхраня за по-дълго време.
  • 1
    0
    Отговор
    Sonia

    2011-09-30, Оценка 4 от 5 за Орехи

    Орехите са прекрасни. Направих ги с удоволствие.
  • 1
    0
    Отговор
    zdrave

    2011-09-26, Оценка 4 от 5 за Орехи

    Чета си в момента за орехите и си ги хапвам сега. Още пресни, не изсъхнали.

Тук виждаш публикация за Орехи от категорията за различните продукти в Готвач.бг. Ако си на мнение, че информацията за Орехи е непълна или неточна, можеш да ни пишеш от линка за контакт. Търсиш още информация за Орехи? Пиши ни и екипът ни ще разширят статията.