неделя, 30 август

Скариди

4.2 от 24 Гласа

Скаридите са малки и симпатични морски дарове, които са любими на мнозина от нас. Всъщност тези ракообразни са може би най-известната морска храна.

Твърдото, полупрозрачно месо на суровата скарида може да има различен цвят в зависимост от самия й вид. Може да е розово, сиво, кафеникаво или жълто. Веднъж подложено на топлинна обработка, месото на тези ракообразни става матово и кремаво или розово на цвят.

По света се отглеждат около 300 различни вида скариди, а тези 300 имат по хиляди разновидности. Най-разпространени са кралските скариди, а отскоро започват да добиват популярност и тигровите, които са най-консумираните в Азия.

Хората са се наслаждавали на скаридите като храна откакто тези ракообразни са се появили в земните води, т.е. от незапомнено времена.

Скариди има почти по целия всят. Въпреки че много държави ги отглеждат изкуствено, по-голяма част от продукцията идва от САЩ, Южна и Централна Америка, Япония, Тайланд и Тайван.

Задушени скариди

Състав на скариди

Скаридите са много богати на минерални вещества и витамини. Те съдържат витамини от В групата и не съдържат никакви мазнини, но за сметка на това белтъчините в тях са много. В скаридите има голямо количество калций, калий, йод и цинк. Те са много богати и на витамин Е, който предотвратява стареенето на клетките.

В 100 г скариди се съдържат около 0.3 г мазнини, 18 г белтъчини и 75 ккал.

Избор и съхранение на скариди

- Пресните скариди трябва да са с твърди тела и без следи от черни петна по черупката им. Ако купувате пресни скариди, е добре да знаете, че те са трайни само около ден-два.

- Ако смятате да приготвяте скаридите по-нататък, по-добре ги вземете замразени. Във фризер се съхраняват за няколко седмици.

- Миризмата е добър индикатор дали скаридите са пресни. Ако наистина са пресни те трябва да имат лек аромат на солена вода.

- Каквато и морска храна да съхранявате, винаги трябва да сте внимателни, тъй като тя е лесно податлива на разваляне.

Скариди

Скариди в кулинарията

Скаридите имат чифт антени и четири чифта крайници и опашка, чрез които се придвижват по морското дъно. Основната им ядивна част е мускулатурата под опашката им, която остава след премахването на главата, горната част на тялото, крайниците и антените.

Скаридите се смятат за морски деликатес, поради което цената им е по-скъпа. Те могат да се консумират почти всякак - варени, печени на скара, задушени, пържени. Скаридите обогатяват вкуса на много салати, комбинират се чудесно с ориз, супи и различни леки предястия. Много трябва да се внимава да не се преваряват, защото месото им става твърдо и практически безвкусно.

Замразените сурови скариди се размразяват съвсем малко - колкото да се размразят и се пускат във вряща вода. Готовите скариди изплуват на повърхността за около 8-10 минути. Замразените варени скариди се варят най-много до 3 минути. Най-разпространеният начин за консумиране на скариди е сваряването им за 5 до 7 минути и поднасянето с Коктейл сос.

Вкусът на скаридите се допълва чудесно от чесън, зехтин и вино. Пържените скариди също са много вкусни, но трябва да се внимава да не се препържат.

Ползи от скариди

- Скаридите са полезни за сърдечносъдовото ни здраве. Само с около 120 гр. скариди ще си набавите 28.2% от дневната стойност на витамин В12. Витамин В12 е един от нутриентите, който ни е необходим да поддържаме нивата на хомоцистеина - молекула, която има способността директно да уврежда стените на съдовете и е значителен рисков фактор за сърдечносъдовите заболявания - ниски.

- Предпазват ни от фатална сърдечна аритмия. Здравословният начин на хранене, който включва прием на поне 300 гр. на седмица богата на омега 3 риба (скаридите са много добър източник на омега-3), подобрява електричите свойства на сърдечните клетки, педпазвайки ни от фатална сърдечна аритмия.

Варени скариди

- Помагат ни да се предпазим и да контролираме високото кръвно налягане. Хората, приемащи по-големи количества храни, богати на омега-3 полиненаситени мазнини (като скаридите ), имат по-ниско кръвно налягане.

- Благодарение на наличието на селен и омега-3 мастни киселини ни предпазват от рак. Скаридите са много богат източник на селен и само с около 12 гр. ни дават 64.2% от дневната стойност на този микроминерал.

- Предпазват ни от Алцхаймер и от други свързани с възрастта болести. Ред проучвания са доказали, че консумацията на риба, богата на омега-3 мастни киселини, DHA (docosahexaenoic acid) и EPA (eicosapentaenoic acid), помага срещу Алцхаймер - болест, ставаща все по-масова сред населението. Затова ако искате да запазите разума си, приемайте студеноводна риба, богата на омега-3 мастни киселини, поне 3 пъти седмично.

- Богатата на омега-3 мастни киселини диета подобрява настроението и ни предпазва от депресия. За да се предпазите от депресия и да повдигнете настроението си, приемайте дневно по шепа лешници и поне три пъти в седмицата по една порция студеноводна риба (като скаридите).

Вреди от скариди

Макар алергични реакции да могат да се получат от почти всякакъв вид храна, е известно, че някои храни са свързани с повече алергии от други. Около 90% от хранителните алергии се асоциират с 8 вида храна: ядките от дърветата, рибата, ракообразните (включително и скариди), краве мляко, кокошите яйца, соевите продукти, фъстъци и пшеница.

Скаридите освен това са сред малкото храни, съдържащи пурини - природни субстанции, намиращи се в растенията, животните и човешкото тяло. Поради тази причина хора, имащи проблеми с приема на пурини, трябва да избягват и консумирането в по-големи количества на скариди.

  • Любими
  • Google+
  • Pinterest

Бъди първият, който ще даде своя отзив тук!

Водещи от категорията

Избрано

Подобни Статии

От другите сайтове

Свързани Рецепти

Тук виждаш статия за Скариди от енциклопедията ни за различните продукти в Готвач.бг. Ако си на мнение, че информацията за Скариди е непълна или неточна, можеш да ни пишеш от формата за контакт. Търсиш още информация за Скариди? Пиши ни и нашите автори ще разширят статията.