Кои храни са най-богатите източници на селен

Храни със селен

Селенът е особено ценен за човешкото здраве минерал, който има изключително мощно действие и затова ни е необходим само в малки количества. Той играе важна роля за правилното функциониране на тялото и нормалното протичане на обменните процеси, случващи се в организма.

Селенът действа като антиоксидант и предпазва тялото от увреждания, причинени от оксидативен стрес. Регулира функцията на щитовидната жлеза, подобрява кръвообращението и намалява риска от сърдечно-съдови заболявания и рак.

Също така този силен минерал укрепва имунната система и забавя умствения упадък, който се наблюдава с напредване на възрастта. Не на последно място по важност, той се грижи нашата красота, подобрявайки състоянието на косата и кожата.

При недостиг на селен в тялото най-честите симптоми са: умора, мускулна слабост, често боледуване, смущения в сърдечния ритъм, повишени стойности на холестерола, атеросклероза, проблеми със щитовидната жлеза.

Вижте благодарение на кои храни, богати на селен, можете да поддържате добро здраве.

Бразилски орех

Има много селен в бразилските орехи

Не просто вкусни, но и супер полезни, бразилските орехи са безспорен шампион по високо съдържание на селен. Една ядка може да осигури до 75 микрограма селен на ден, което почти покрива необходимата дневна доза за възрастен човек. Важно е да се знае, че не бива да се консумират повече от 2-3 ядки дневно, за да се избегне прекомерното натрупване на селен в тъканите на тялото.

Морски дарове

Различните видове стриди, миди, охлюви, скариди, омари и раци са чудесен източник на селен и на желязо, цинк, мед и витамин В12.

Риба

Селен в рибата

Някои видове риба като атлантически големоглав, консервирана риба тон, риба меч, сьомга, маринована херинга, консерви от аншоа, съдържат солидни количества селен. Освен това са богати на протеини и редица витамини - В1, В2, В3, В6 и В12.

Черен дроб

Черният дроб изобилства от различни хранителни вещества, включително и селен, като агнешкият черен дроб осигурява най-много този ценен минерал.

Зърнено-житни култури

Зърнени култури със селен

Пшеница, ориз, овес, ръж, елда и други видове съдържат редица елементи, нужни на човешкия организъм, за да се развива пълноценно, включително и селен.

Яйца

Варените яйца ни доставят така необходимите протеини, витамин Д и разбира се селен.

Слънчогледовите ядки

Освен, че са богати на протеини, растителни ненаситени мазнини, вит. Е, В1 и В6, желязо, магнезий, калий и мед, съдържат и завидно количество селен.

Въпреки че селенът е важен и полезен за здравето, трябва да бъдем внимателни и да не прекаляваме с неговия прием, тъй като излишъкът на селен в организма може да доведе до лош дъх, диария, дори косопад и дори някои здравословни проблеми.

Рейтинг

5 0
4 1
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати