Какви витамини има в динята и за какво е полезна?

ядене на диня

Динята е годишно тревисто растение, което принадлежи към семейството на тиквата. Динята е растение, което е известно и обичано по цял свят. До ден днешен не е известно точно какво е динята: плод или зеленчук.

В началото динята се е смятала за плод, но това обаче не е напълно правилно. Структурата и съставът на динята е наистина много подобен на плодовете, но като цяло тя принадлежи към семейството на тиквата, а представителите на това семейство не принадлежат към плодовете. По принцип може да се спори дълго за това, но истината е, че динята е изключително вкусна и полезна.

Витамините в динята се намират в пулпата, кората и семената, което ѝ дава предимства и я прави изключително полезна за организма.

Много хора подценяват ползите от динята, вярвайки, че тя се състои най-вече от вода и в нея липсват витамини. Всъщност това не е така и е време да научите повече за нейния състав.

На първо място е необходимо да се обърне внимание на витамин B9 или фолиевата киселина. Той насърчава правилното развитие на човешкото тяло и подобрява състоянието на кожата.

Не по-малко важен витамин, съдържащи се в диня, е витамин С. Няма нито един човек, който да не знае за ползите от него. Тя е изключително полезна за сърдечната дейност и правилната работа на сърцето. Именно заради съдържанието на този витамин, консумацията на диня намалява риска от развиване на астма.

Специална роля играе витамин А, който е антиоксидант. Той има положителен ефект върху човешкото зрение, подобрява протеиновия синтез и метаболизма. Останалите витамини, които се съдържат динята, също присъстват в големи количества (PP, бета-каротин, Е, В1, В2, В6).

диня

Този зеленчук с характеристики на плод изобилства от витамин B1. Благодарение на него тя съдейства за облекчаването на нервната система от натрупано напрежение и стрес. Подобрява концентрацията, паметта и избистря съзнанието. В случай че сте прекарали нощта навън с приятели и сте прекалили с алкохола, добра идея е да хапнете диня сутринта за облекчаване на целия организъм.

Интересен факт е, че динята съдържа повече ликопен от доматите, с които обикновено се свързва този антиоксидант. Именно заради него консумацията на диня съдейства предотвратява образуването на ракови клетки и съответно намалява риска от появата на това заболяване. Динята може да ви помогне при проблеми с високото кръвно налягане. Тя нормализира нивата му.

Хапвайки диня, си осигурявате гарантирана хидратация на целия организъм. Плодът е съставен от почти 92% вода. Дехидратацията, от своя страна, може да доведе до главоболие, умора, отпадналост, лошо настроение - дискомфорт, който лесно може да се избегне с консумацията на няколко парченца диня. Това е един вкусен и приятен начин да поддържате тялото си хидратирано.

Динята съдейства за по-доброто храносмилане. Съдържанието на фибри благоприятства за бързото разграждане и усвояване на храната, както и цялостното благосъстояние на чревната флора. Тя е чудесен диуретик и помага при проблеми с черния дроб, камъни в бъбреци, цистит.

Ако имате проблеми с холестерола, хапнете диня. Тя ще нормализира нивата му. В случай че вдигнете висока температура вследствие на настинка или по друга причина, един от начините да я свалите е чрез сок от диня. Гаргара с него пък, може да ви помогне при болно и възпалено гърло.

Продължаваме с полезните свойства на сока от диня, които могат да облекчат и изгаряния.

В допълнение към витамините, дините съдържат минерали като калий, натрий, калций, магнезий и фосфор. Всеки от тях има своите ползи за човешкото тяло. Такъв състав не би трябвало да повдига въпроси за това колко полезна е динята. Благодарение на калия и магнезия, динята зарежда с допълнителна енергия, която ви е нужна, за да вършите адекватно ежедневните си задачи. Ако не сте запознати и сте начинаещи във фитнеса и редовните физически тренировки, знайте, че е препоръчително да се хапва малко диня или сок след натоварена тренировка за добър тонус и енергия. По този начин ще възвърнете загубените чрез потене магнезий и калий в организма. Освен това, сокът от диня, приет след тренировка, може да облекчи мускулната болка, ако сте се претоварили.

Интересен факт е, че динята е известна като естествена виагра. Смята се, че консумацията ѝ от мъже насърчава добрия кръвен поток към половите органи и бори проблеми с ерекцията.

На последно място, но не и по важност, ще споменем и полезни свойства на динята, свързани с косата и кожата. Те съществуват заради наличието на витамини А и C в състава ѝ. Грижат се за цялостното им благосъстояние. В частност, витамин C съдейства за производството на колаген, който подобрява състояние на кожата, а витамин А - регенерацията на клетките.

Калорийно съдържание на динята

Поради ниското съдържание на калории (само 27 ккал/100 г), се препоръчва динята да се включи в менюто на тези, които искат да се отърват от излишните килограми. Не е случайно, че диетолозите са разработили специална диета с диня.

Напоследък учените говорят много за ползите от ликопена. Това вещество може да предотврати развитието на рак. Особено много от ликопена се съдържа в зрелите домати, но последните проучвания показват, че в динята ликопеновото съдържание е много по-високо, отколкото в доматите.

Рейтинг

5 2
4 0
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати