Доматите: Хранителни факти и ползи за здравето

Доматите: Хранителни факти и ползи за здравето

Научното наименование на доматите е Solanum lycopersicum, а родината им е Южна Америка. Въпреки че технически са плод, доматите обикновено се категоризират като зеленчуци.

Доматите са основният хранителен източник на антиоксидантния ликопен, който е свързан с много ползи за здравето, включително намален риск от сърдечни заболявания и рак.

Те също са чудесен източник на витамин С, калий, фолиева киселина и витамин К.

Доматите обикновено са червени, когато са зрели, но могат да имат в различни цветове, включително жълто, оранжево, зелено и лилаво. Има много подвидове на домати, които са с различни форми и вкус.

Хранителна информация за доматите:

Водният състав в доматите е около 95%. Другите 5% се състоят предимно от въглехидрати и фибри.

Един (123 г) среден домат съдържа само 22 калории.

Таблицата по-долу е с подробна информация за съдържащите се в домати хранителни вещества.

Доматите: Хранителни факти и ползи за здравето

За 100 г зрели домати:

калории - 18

Вода - 95%

Протеин- 0.9 г

Въглехидрати- 3.9 г

Захар -2.6 г

Влакна -1.2 г

Мазнина- 0.2 г

Наситени киселини -0.03 г

Мононенаситени киселини- 0.03 г

Полиненаситени киселини -0.08 г

Омега-3.0 г

Омега-6 - 0.08 г

Транс мазнини ~

Въглехидратите в домата

Въглехидратите съставляват 4% сурови домати, което е по-малко от 5 г въглехидрати за средно големи домати (123 г). Обикновените захари като глюкоза и фруктоза съставляват почти 70% от съдържанието на въглехидрати.

Влакна в домата

Доматите са добър източник на влакна, като осигуряват около 1.5 грама за средно големи домати. Повечето от влакната (87%) в домати са неразтворими, под формата на хемицелулоза, целулоза и лигнин.

Доматите са добър източник на няколко витамина и минерала.

Витамин С: Основно хранително вещество и антиоксидант. Един среден домат може да осигури около 28% от препоръчителния дневен прием.

Доматите: Хранителни факти и ползи за здравето

Калий: Основен минерал, полезен за контрол на кръвното налягане и профилактика на сърдечносъдовите заболявания.

Витамин К1: известен също като филоквинон, витамин К е важен за коагулацията на кръвта и здравето на костите.

Фолиева киселина (B9): Един от В-витамините, който е важен за нормалния тъканен растеж и клетъчната функция. Това е особено важно за бременните жени.

Рейтинг

5 1
4 0
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати