Чушки

Чушки

Чушките, познати още като сладък пипер принадлежат към семейство Capsicum. Чушките, както сладките сортове, така и лютите чушки произлизат от Централна и Южна Амерка. Смята се, че чушките са пренесени в Европа от Христофор Колумб, който подарил на испанската кралица Исабела семена от тях.

Първоначално били използвани само зелените чушки, след това червените, а накрая - жълтите и оранжевите. Само двадесет години по-късно чушките били познати на целия стар свят, като хората започнали да ги използват за храна и подправка. С търговска цел чушките започват да се произвеждат в Южните американски щати през 1925 г.

Видове чушки

Чушките могат да бъде разделени на две основни категории - сладки чушки и пикантни чушки или още наричани чили. Разликата при тези два вида произтича от наличието на веществото капсаицин в лютите чушки, което не се съдържа в сладкия пипер.

Чушки

Пиперът е известен като сладки пиперки или зелени /червени чушки. В зависимост от степента на зрялост и тяхното разнообразие, цветовете на чушките варират до оранжево, жълто, червено, лилаво, кафяво, черно, слонова кост, зелено. Така също варира и тяхната сладост. Зеленият вид чушки остават зелени в целия процес на узряване, докато другите видове променят цвета си. Жълтите и оранжевите чушки са сходни по сочност и вкус. Най-големите износители на чушки в Европа са Франция, Кипър, Италия и Испания.

Състав на чушките

Всички видове чушки са отличен източник на витамин C. Сладките зелени чушки съдържат два пъти повече витамин С от портокалите, докато червените и жълтите пиперки съдържат три или четири пъти необходимата дневна доза витамин C. Чушките съдържат също витамин В6, фитохимикали като ликопен и бета-каротин (предшественик на витамин А), фолат, калий и изобилие от фибри.

В 100 г чушки се съдържат 13.2 г магнезий, 10 мг калций, 24 мг фосфор, желязо, ниацин, триптофан и захари. Чушките се характеризират с много високо съдържание на цинк, което е два пъти по-голямо от това в краставици, марули, тиква и домати.

Чили чушките съдържат и допълнително вещество, наречено капсаицин. Това вещество прави чушките да са люти на вкус, тъй като създава усещане за силно парене в устата.

Избор и съхранение на чушките

Чушките могат да се намерят целогодишно. При избора им е необходимо да се селектират добре оформени, твърди и гланцирани чушки, които се чувстват тежки за техния размер. Трябва да се избягват тези, които са меки, сбръчкани на черти или имат пукнатини и петна. Само лютите чушки имат характерни черти по тях.

Съхранението на пиперките изисква те да се увият в хартиени торби или кърпи и да се съхраняват в хладилник, за да запазят свежестта до 5 дни за сладките чушки и до 3 седмици за лютите чушки. Преди готвене чушките трябва да се мият, за да се премахне восъкът, с който се мажат техните повърхности.

Чушки

Кулинарно приложение на чушките

Чушките могат да се консумират както сурови като снакс или на салати, така и да бъдат приготвени на барбекю, печени, задушени или пържени. Този зеленчук е много лесен за обработка, единствено трябва да се почисти от дръжките и семките преди употребата. Чушките са изключително вкусни както сурови, така и готвени. Сладкият им вкус се подчертава, когато са запечени или мариновани. Много често се използват в супи, зеленчукови и месни ястия, пълнени с кайма и ориз, върху омлет или пица.

Изсушените чушки се използват за приготвянето на червен пипер - както сладък, така и лют. Той представлява незаменима подправка, защото съхранява аромата и ценните свойства на чушките дори през студените месеци. По света е познат и с наименованията чили и паприка.

Ползи от чушките

Капсаицинът е най-концентриран в бялата мембрана на чушките. Той е от много ползи за здравето, а именно:

- използва се за ефективно лечение на физически болки и възпаления като артрит, псориазис, диабетна невропатия;

- намалява риска от сърдечен инфаркт и мозъчен инсулт, тъй като помага да се намалят нивата на холестерол и предотвратява формирането на кръвни съсиреци;

- прочиства носовите пътища и предотвратява пренатоварването на белите дробове;

- предотвратява рак на простатата чрез инхибиране растежа на раковите клетки;

- предотвратява стомашните язви с убиване на бактериите в стомаха;

Чушки

- помага за намаляване на теглото, тъй като ускорява метаболизма на тялото, потиска апетита;

- спомага за по-малък риск от диабет чрез контролиране на кръвната захар.

Чушките се препоръчват при спазване на нискокалорични диети, при затлъстяване, хипертонична болест, заболявания на сърдечно-съдовата система, черния дроб и жлъчните пътища. Полезни са при хроничен запек, но когато няма налице възпалителни процеси. Препоръчва се чушките да се консумират без семената.

Вреди от чушките

Понякога чушките не се понасят на хора, които имат проблеми с храносмилането. Консумацията на чушки не се препоръчва и при възпалени хемороиди, обострени гастрити и ентероколити.

5 1
4 3
3 3
2 1
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати