Фруктоза

Фруктоза

Фруктозата представлява въглехидрат със сладък вкус. По физичните си показатели фруктозата прилича на глюкозата. Тя има по-сладък вкус от глюкозата и за разлика от нея се разтваря в алкохол. Фруктозата има същата молекулна маса, качествен и количествен състав като глюкозата. От химичните й свойства се разбира, че тя съдържа 5 хидроксилни групи и една кетонна група.

Голяма част от хората, които чуят думата фруктоза си представят плодове. На практика обаче, ние приемаме по-голямата част от фруктозата не от тях, а от заместителите на захарта, които се използват в редица безалкохолни напитки, сладкиши и други продукти. Най-много фруктоза се получава от захарта, която е дизахарид, състоящ се от фруктоза и глюкоза.

Ползи от фруктоза

Едно от най-новите проучвания показва, че фруктозата в умерени количества може да не е толкова лоша за организма. По препоръки приемът й в чист вид обаче не е препоръчителен за диабетици. Едно от най-големите предимства на фруктоза е, че е с 30% по-малко калорична от захарта.

Фурми

Друг плюс е, че тя в по-малка степен влияе на нивото на захар в кръвта. Тя е един от малкото подсладители, които имат добро консервиращо свойство и затова се използва за приготвяне на някои диабетични сладка и конфитюри. Не не последно място фруктозата ускорява разграждането на алкохол в кръвта.

Вреди от фруктоза

Според изследвания фруктоза е инвертна захар, която не се обработва с инсулин и не достига до мускулните клетки, за да бъде изгорена като енергия за движение, а се обработва на ниво черен дроб. Когато човек изяде един плод, но черният дроб е пълен с гликоген, няма място за фруктозата и тя се превръща в триглицериди.

Те са отговорни за високото кръвно налягане и редица сърдечни проблеми, които възникват последствие. По-голямата част от липидите, образувани от плодовата захар се наслояват около органите, което застрашава здравето. Това натрупване е познато като вицеларно затлъстяване.

плодова Фруктоза

Един от най-големите недостатъци на фруктозата е невъзможността за нейното усвояване. Тя остава неусвоена в червата, а последствията са подуване на корема, стомашни разстройства, газове. Смята се, че между 30 и 40% от хората имат подобни проблеми.

Фруктозата може би е една от причините да тялото ви да не се отървава от излишните мазнини, с които се борите седмици или месеци дори. Преди обаче да започнете да избягвате повечето продукти, разгледайте етикетите на най-често закупуваните стоки от вас. Несъмнено фруктозата винаги ще намира място на трапезата, но колко и кога може да бъде въпрос на избор.

Фруктозата притежава редица потискащи функции. Тя спира усвояването на медта /основен минерал, влизащ в синтеза на хемоглобин/. При недостига на този минерал може да се предизвика рак.

Фруктозата има потискаща функция не само към инсулиновата чувствителност, но и към лептина. Това е хормонът, отговарящ за чувството на ситост. Когато този хормон е в ниски нива, човек е способен да яде без мярка. Това може да доведе до затлъстяване и дисбаланс в съотношението добър и лош холестерол.

Източници на фруктоза

Храни с фруктоза

Фруктозата се съдържа не само в различните видове плодове и зеленчуци, но и в редица готови хранителни продукти. Особено неблагоприятно за организма е, когато количеството фруктоза в тях надвишава това на обикновената захар.

Хранителните продукти, които съдържат фруктоза са: плодове /ябълки, грозде, круши и др./; сушени плодове /фурми, смокини, стафиди/; зеленчуци /зеле, цвекло, червени чушки и др./; мед и мед съдържащи хранителни продукти; конфитюри, мармалади, плодови млечни продукти; кетчуп, оцет, горчица, готови сосове, майонеза; шоколад; диетични продукти и продукти за диабетици; различни видове сладкиши.

Плодовете с най-ниско съдържание на фруктоза са авокадо, кайсия, къпини, смокини, грейпфрут, сливи, малини, ягоди, папая, праскови. За сметка на това зеленчуците са с далеч по-ниски стойности на фруктоза от плодовете. Най-наситени на фруктоза са сладките картофи и царевицата.

Неправилно е да се смята, че трябва да се спре консумацията на плодове. Всички негативи на фруктозата са факт, при прием на големи количества. Не така стоят нещата с подсладените напитки и другите източници на фруктоза.

  • Любими
  • Google+
  • Pinterest

3.1
Общо 8 гласували
5 3
4 0
3 1
2 3
1 1
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати