Карамфил

Карамфил

Подправката карамфил произхожда от неотворените розови пъпки на вечнозеленото карамфилово дърво Syzygium aromaticum. Пъпките се откъсват ръчно още докато са розови и се изсушават до придобиване на кафеникав цвят. Те приличат на тънки, дълги нокътчета, от където идва и английското им име cloves, произлизащо от латинската дума clavus (нокът). Научното им название е Eugenia caryophyllus.

Както и другите подправки, така и карамфилът е достъпен целогодишно. Той е уважаван заради уникално топлия, сладък и ароматен вкус, който добавя към джинджифиловия хляб, граховата супа, бобената чорба, а защо не и към печения боб или чилито.

Макар карамфилът да има твърда външност, вътрешната му част съдържа мастен компонент, който е от съществена важност за хранителния и вкусовия му профил. Подправката карамфил наподобява малки карамфили с дължина 1 сантиметър.

История на карамфила

Карамфилът е известен като подправка с изтънчен вкус от незапомнени времена. Карамфилът е родом от Молукас, известен като Островите на подправките в Индия. Той е консумиран в Азия от преди повече от 2000 години. Благодарение на сладкия си и ароматен вкус, китайските царедворци са използвали карамфила, за да освежават дъха си, когато е трябвало да се обръщат към императора. Около 4 век арабските търговци пренасят карамфила в Европа, където обаче става известен едва през Средновековието.

Макар дълго време карамфилът да е култивиран почти само в Индонезия, днес водещ производител е Занзибар в Източна Африка. Освен тези два региона, карамфил в комерсиални количества се отглежда и в Западните Инди, Шри Ланка, Мадагаскар и Бразилия.

Състав на карамфила

Карамфилът съдържа и разнообразни флавоноиди, които също допринасят за неговите антивъзпалителни свойства. Както и тези на своите събратя, така и уникалните фитонутриенти на карамфила са придружени от невероятно разнообразие от традиционни нутриенти. Това растение е отличен източник на манган, диетични фибри, витамин С, витамин А, известни количества витамин К и омега-3 мастни киселини, както и на калций, и магнезий.

Избор и съхранение на карамфил

• Винаги когато е възможно купувайте цял карамфил, а не на прах, тъй като при стриването си той губи аромата си по-бързо;

Карамфил

• Когато се натисне с върха на нокътя леко, карамфилът ще изпусне малка част от маслото си;

• Друг начин да познаете добрият карамфил е да го поставите във вода- ако застане вертикално значи е с добро качество, а ако потъне или легне хоризонтално- не е;

• Ако имате възможност избирайте органично отглеждан карамфил;

• Карамфилът трябва да се съхранява в добре затворен стъклен съд;

• Добрият карамфил се огъва, дори и изсушен. Ако го натиснете върху хартия, трябва да остави мазна следа.

Готвене с карамфил

• Винаги внимавайте какво количество карамфил ще сложите в ястието, тъй като ароматът му е доста плътен;

• Ако искате да смелите карамфила на брашно, използвайте кафемелачка;

• Карамфилът е подходяща подправка за супи, бульони или печени изделия;

• Ако добавите карамфил и къри на прах към сотиран лук, чесън и тофу ще поучите ястие с индийски полъх;

• Може да подправите плодовите си компоти с тази подправка и да получите един изключително добър резултат;

• Ако имате възможност да чупите карамфилчета, в сладкишите слагайте шапчиците, а в месните ястия и в маринатите – пръчката.

Карамфилът е любима подправка в много страни по света. В зависимост в коя географска ширина се използва карамфилът, той се използва за овкусяване на печена риба, птиче и друго месо. Включва се в туршии и в някои топли напитки /греяно вино например/.

Карамфилът присъства в прочутия сос Уорчестър. Европейците овкусяват с него ястия със сушени плодове, силно подправени сладкиши, а в някои случаи - червени меса и дивеч.

Ползи от карамфила

Еугенолът, основният компонент в карамфиловото масло, действа като антивъзпалителна субстанция. При проведени с животни проучвания добавянето на карамфилов концентрат към вече богата на антивъзпалителни съставки диета, прибавя значителни предимства, като в някои случаи редуцира възпалителните процеси с още 15-30%.

Карамфилът ефективно намалява нивото на желязото. Учени смятат, че карамфилът помага за подобряването на качеството и вкуса на различни ястия и ордьоври, а освен това действа положително и върху здравето.

5 7
4 5
3 5
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари (1)

Изпрати
Мария
Мария
20.01.2012 09:54
Обожавам карамфила.Пия го като чай срещу настинка, като настойка в студена вода против язва, коремни болки, правила съм и програмата за пречистване с карамфил, пелин и настойка от орех.
0
0