gotvach.bg»Статии»Какво да сготвя»Идеи за постни зимни ястия

Идеи за постни зимни ястия

Пламена M.Пламена M.
Джедай
2k2k
Постни зимни ястия

Всяко домакинство през зимните месеци набляга на месни ястия. Широко разпространено е мнението, че месото е достатъчно да дава сили и енергия на организма. Това не е така, тъй като то е бедно на витамини, а в резултат на еднообразното хранене човешкият организъм започва да страда от авитаминоза. Появява се главоболие, отпадналост, податливост към различни болести, като грип, бронхит и др.

За да не се поддадем на тези симптоми, трябва да се научим да включваме разнообразна и витаминозна храна в менюто си. Християнската традиция да се пости преди Коледа се оказва твърде здравословна, а зимният пазар предлага богата гама от зеленчуци.

Зеленчукът, който присъстват на пазара и зимно време в неограничени количества е зелето – бяло, червено и цветно. То е особено богато на витамин С, а в листата му има на провитамин А. Зелето е и един от малкото зеленчуци, които е губят количеството си витамини при термична обработка.

Други вкусни и полезни зеленчуци, които могат да се консумират през зимата са спанакът и морковите. В тях са концентрирани много витамини от В-групата и бетакаротин. Няма да пропуснем да споменем и картофите, които са толкова често на трапезата ни, че често забравяме колко полезни са всъщност. Запечени с кората, те запазват всичките си витамини, а варени не съдържат почти никакви калории.

Ето една идея за вкусно постно зимно ястие:

Яхния със зеленчуци

Яхния със зимни зеленчуци

Необходими продукти:

500 гр. картофи, 500-600 гр. зелен фасул, 2 бр. моркови, 1 бр. чушка, 1 глава лук, 2 бр. домати, 3-4 скилидки чесън, пресен джоджен, 1 ч.л. червен пипер, сол, олио, пресен магданоз

Начин на приготвяне:

Ситно нарязаните лук, моркови и чушка се запържват. Отгоре се поръсват с червения пипер. Налива се малко вода и се прибавят картофите, нарязани на по-едри парчета. Задушават се за около десетина минути. Доматите се пасират и се прибавят към зеленчуците. Наливат се 1-2 чаши гореща вода и ястието се покрива с капак. Оставя се още 10-15 минути. Прибавя се зеления боб. Посолява се и се подправя със ситно нарязан джоджен.

Ако е необходимо, се долива още гореща вода. Ако искате да сгъстите соса, може да прибавите и 1 с.л. брашно, разтворена във водата. Покрива се с капака и се оставя на слаб огън да къкри, докато зеленчуците омекнат. Десетина минути преди да се свали от огъня, се прибавя нарязаният на едро чесън. Ястието се поднася в дълбоки купи, поръсено със ситно нарязан магданоз.

Facebook
Любими
Twitter
Pinterest

Рейтинг

4.1
52
44
31
20
10
Дай твоята оценка:

Коментари (1)

Изпрати
мима димитрова
Чудесно ястие, подценено покрай сложните рецепти напоследък. Правя го често, с малки разлики. Внимавам да не се запържват твърде първите три зеленчука, като слагам чаена лъжичка вода - да се задушат, а червения пипер го бъркам с тях 15-20 секунди. И понеже не добавям брашно, постигам сгъстяването, като режа картофите на по-дребни парчета, врат малко повече или настъргвам на ренде малко картоф. Доматите добавям към края, за да не стегнат картофите и доварявам до желаната гъстота. Поръсвам с магданоз. Рецептата е същата - готвачът е различен. Добре върви със сирене или кисело мляко. Наздраве и добър апетит!
0
0