Вкусотии с патладжани

Пълнени патладжани

Патладжанът е древен зеленчук, култивиран преди хиляди години, който и днес е често срещан в ястията на всяка трапеза по света. Без значение как ще го приготвите, синият домат (както още го наричат) си остава все така вкусен и полезен.

Патладжан е растение от род Кучешко грозде на семейство Картофови. "Роднина" е на домата и картофа, а за негова родина се смятат Шри Ланка и Индия. Историята разказва, че патладжанът е бил култивиран в дълбока древност в Азия и векове след това е бил пренесен в Европа.

Този зеленчук се отглежда предимно заради големите си размери и вкусна месеста част. Има няколко сорта патладжан:

- Ориенталски патладжан - леко издължен и тънък, с тънка кожа и малко семена;

патладжани

- Американски патладжан - тъмнолилав и с издължена форма;

- Италиански патладжан - с по-малък размер сравнено с другите сортове, кожата му е нежна, а вкусовите му качества са значително по-добри;

- Бял патладжан - кожата му е дебела, а сърцевината твърда;

- Сицилиански патладжан - голям на размер и с неправилна кръгла форма. Кожата му е изключително тънка, а на вкус е сладникав;

Синият домат е богат на витамини А, К и С и минералите калций, магнезий, калий, фосфор, натрий и цинк. Диетолозите твърдят, че патладжаните са нискокалорични и полезни за костите, ставите, храносмилателната, дихателната и сърдечно-съдовата система. Този зеленчук помага при състояние на подагра.

За да бъдат ястията ви винаги вкусни и здравословни обаче, трябва да спазвате няколко правила при приготвяне на ястия с патладжан:

- Не е необходимо да отстранявате кожата на патладжана, ако е пресен. Ако е преседял обаче, трябва да я отстраните, защото става по-жилава, а това ще предаде неприятен вкус на ястието.

Рецепти с патладжани

- Горчивият нюанс на зеленчука се дължи на веществото соланин. Затова преди термична обработка оставете патладжаните да киснат в осолена вода - така ще се отдели част от горчивото вещество.

- Патладжаните те да бъдат поставяни в метални съдове.

- Ако искате да изпържите патладжана, използвайте по-малко мазнина, тъй като този зеленчук има тенденции да поема значително количество. Ако допуснете тази грешка ястието ви ще стане нездравословно. Ако имате възможност използвайте тефлонови или керамични съдове.

А ето и няколко вкусни рецепти с участието на патладжана:

Предястие от патладжан

Необходими продукти: Патладжани, твърди домати, сух риган, кашкавал, олио.

Начин на приготвяне: Измийте патладжаните, почистете ги и ги нарежете на големи шайби. Поставете ги в осолена вода за около половин час, за да изгубят част от горчивината си. Можете да ги изпържете с малко мазнина в тиган, но ние ви съветваме да изберете по-здравословния вариант - да ги изпечете на скара или грил тиган.

Пълнен патладжан

Наредете шайбите в тава, която е леко намазана с масло. Върху всяка поставете кръг домат със същата дебелина, а най-отгоре - поставете кашкавал. Поръсете със сушен риган и сложете да се запече в предварително нагрята фурна, но само на горен реотан.

Пълнен патладжан с риба тон

Необходими продукти: 2 патладжана, 1 средна глава лук, 6 супени лъжици доматен сок, 2 консерви риба тон, 150 грама кашкавал, бешамелов сос, 2 скилидки чесън, зехтин и сол на вкус.

Начин на приготвяне: Разрежете патладжана по дължина на две части. Издълбайте вътрешната му част, сипете зехтин и оставете да се печат за 20 минути в предварително нагрята фурна на 160 градуса. Нарежете на ситно лука, чесъна и вътрешната част на патладжана и ги задушете с малко мазнина.

Към тях прибавете доматения сос и част от кашкавала. Разбъркайте добре. Махнете сместа котлона и прибавете добре изцедената риба тон. Добавете сол на вкус. Добавете и бешамела и плънката ви е готова. Напълнете патладжаните, настържете останалия кашкавал отгоре и сложете отново във фурната докато се запече кашкавалът.

Сарми от патладжани

Сарми от патладжан

Необходими продукти: 3 патладжана, 1 яйце, 3 броя зелени или червени чушки, 2 броя домати, 150 грама кашкавал, 150 грама сирене, 3 скилидки чесън, магданоз, копър, риган, сол.

Начин на приготвяне: Запържете патладжаните в малко олио (като преди това сте ги нарязали и накиснали в подсолена вода, за да се махне горчивината им). Разбъркайте яйцето и прибавете сиренето, опечените и нарязани на кубчета чушки, магданоза, копъра, ригана и нарязания на ситно чесън. Разбъркайте плънката добре.

Застъпете две парчета от патладжана по дължина, така че да се получи дълга лента и върху тях на кръст по същия начин сложете още две. Поставете от плънката и след това се сложете резен домат. Завийте патладжаните, така че да се получи "пакетче". Отгоре настържете кашкавал. Наредете сармите в тава и се печете във фурната за около 15 минути.

Рейтинг

5 3
4 3
3 1
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари (1)

Изпрати
Емилия
Емилия
23.12.2014 06:19
Патладжанът сваля високия холестерол - онзи лошия ЛДЛ. От сушената му кора се прави чай със същата функция.
0
1