Корен целина

Целина

Целината е двугодишен зеленчук, който принадлежи към семейство сенникоцветни, чиито членове са моркови, магданоз и копър. Освен стъблата на целината, нейните листа, корени и семена също се използва като подправка и храна, както и като природно лекарствено средство.

Целината расте на височина от 12 до 16 инча и е съставена от листа, разположени по стъбла и подредени в конусна форма. Стъблата на целината имат хрупкава текстура и деликатен, но леко солен вкус. Целината може да се намери в различни нюанси на зеленото, в Европа се отглежда и сорт, който е бял на цвят.

Целината е била култивирана от дивата целина. Нейният произход води началото си от средиземноморските региони на Северна Африка и Южна Европа, а също така и от области на изток от Хималаите.

Целината има дълга история на употреба, първоначално като лекарство, а по-късно и като храна. Древните гърци са използвали листата на целината за направата на лаврови венци за техните известни спортисти, докато древните римляни са ги използвали като подправка. Едва през Средновековието, употребата на целината се разширява извън медицината и във вид на подправка, но и като храна. В Европа тя става популярна към 18-ти век. Целината е въведена в САЩ в началото на 19-ти век.

Състав на целината

Целината е отличен източник на витамин C. Тя е много добър източник на диетични фибри, калий, фолат, молибден, манган и витамин B6. Целината също е добър източник на калций, витамин В1, витамин В2, магнезий, витамин А, фосфор и желязо. Целината съдържа около 35 милиграма натрий в стеблата, така че лицата, които са чувствителни към количествата сол, трябва да я приемат с внимание. 1 чаша целина /120 гр./ съдържа 19-20 калории, 0.90 гр. протеини и 0.17 гр. мазнини.

Избор и съхранение на целина

При избора на целина, е необходимо да се избира тази, която изглежда свежа и се отчупва лесно. Тя трябва да е относително здрава и компактна, когато се наведат надолу стъблата. Листата трябва да са бледо до светлозелени на цвят и да нямат жълти или кафяви петна по тях. Целината понякога може е в състояние, наречено „черна сърцевина”, което се причинява от насекоми. За да се провери за повреда, е необходимо да се разделят стъблата на целината и да се разгледа за кафяви или черни петна. Целина, която е със семена по стъблата е често по-горчива на вкус.

Целина

Целината се съхранява като се постави в запечатан контейнер или увие в найлонова торбичка или влажна кърпа и се постави в хладилник. При съхранение на белена и нарязана целина, е необходимо тя да е суха.

Кулинарна употреба на целината

Целината в кулинарията се употребява както като кореноплоден зеленчук /стъбла и корен/, така и като подправка /нейните листа/. Както всички зеленчуци, така и целината може да се вари, пържи и пече. За да избегнете промяната в цвета на стеблата на целината, трябва да ги подлагате на минимална термична обработка. Имайте предвид, че жилките на стеблата не омекват след готвене, поради което трябва да ги отстраните внимателно, започвайки от тесния край на стеблата.

Самостоятелно целината може да се консумира в различни салати, варена в бульони и супи. Любителите на здравословното хранене пият прясно изцеден сок от целина. Като подправка целината се използва сушена или прясна, намирайки приложение в маринатата на много вкусни зимни туршии.

Целината допълва идеално вкуса на ястията с меса и гозби с картофи. В САЩ много разпространена е топенето на стъбло от целина в дресинг от синьо сирене, комбинирано с пилешки крилца, други предястия или основни ястия.

Семената от целина са много богати на етерични масла, поради което имат доста пикантен дъх. Ако искате да постигнете по-интензивен вкус на своето ястие ги стрийте със сол и ги добавете.

Свежият корен от целина се допълва чудесно от ябълки и моркови. От пасиран корен може да си приготвите полезно и витаминозно пюре. Настърганият корен е идеално допълнение към зеленчуковите сокове.

Ползи от целината

Туршии с целина

Ползите за здравето на целината могат да се обобщят в следното:

- Целината е богата на витамин C. Витамин С помага за защита на имунната система и при симптоми на настинка. Витамин C също защитава организма от щетите, нанесени от свободните радикали. Той намалява и тежестта на възпалителните състояния, като например астма, остеоартроза и ревматоиден артрит;

- Целината има потенциални ползи за намаляване на високо кръвно налягане;

- Целината спомага за понижаване нивата на холестерол в кръвта;

- Целината има действие на диуретик. Целината, която е богата на калий и натрий, минералите, които са най-важни за регулиране на баланса на течностите, стимулира производството на урина, като по този начин помага на тялото да се отърве от повече течности;

- Насърчаване на оптималното здраве. Целината съдържа съединения, наречени кумарини, които способстват за предотвратяване на вредите, които свободните радикали нанасят на клетките, като по този начин намаляват възможностите за мутации на клетките и появяване на ракови образувания.

Отслабване с целина

Целината е растение, с което могат да бъдат приготвяни много диетични ястия и коктейли по време на диета за отслабване. Известна е със своите диуретични и слабителни свойства, а ниското съдържание на калории - едва 33 в 100 г я прави идеалния диетичен продукт. Специалистите препоръчва разтоварващите или диетични дни с целина да не бъдат повече от 3.

Когато зеленчукът е допълнителна съставка на диетичния режим, ограничения във времето на спазване на диетата няма. Смесвайте коктейли с целина, доматен сок и ябълки и освен стройна фигура, ще осигурите на тялото си истинска витаминозна бомба.

3.1
Общо 18 гласували
5 4
4 4
3 2
2 6
1 2
Дай твоята оценка:

Коментари (2)

Изпрати
Инч Хай
Инч Хай
19.08.2014 23:14
"Целината расте на височина от 12 до 16 инча и..." - не че е от съществено значение височината й, но все пак живеем в Европа, в България където се ползва система СИ! Защо подяволите дявате размер в имперски мерни единици, дето си ги ползват в щатите? Толкова ли е трудно да се напише от 30 до 40см
9
0
Reneta
Reneta
24.02.2012 23:12
чела съм че стапя шиповете.Просто изсмуква калция.Дали е така? Ще сам благодарна да прочета повече за това.
14
0