Диета за лечение на хора с анемия
gotvach.bg»Статии»Хранене и Здраве»Диета за лечение на хора с анемия

Диета за лечение на хора с анемия

лечебно хранене при анемия

Анемията е водеща в списъка с кръвни заболявания. Това заболяване може да бъде описано по следния начин: синдром, при който броят на еритроцитите намалява и концентрацията на хемоглобин в кръвта рязко намалява.

Това нарушава метаболизма на кислорода и човек започва да изпитва срив, болки в сърцето, сънливост и световъртеж. В тежки случаи, при липса на лечение и правилно хранене, анемията води до белодробна недостатъчност, хипотония, развитие на сърдечно-съдови и онкологични заболявания.

Причините за анемия най-често са генетика, заболявания на вътрешните органи, наранявания или неправилен начин на живот. Например, в риск са хората, които са загубили много кръв поради травма или операция. Жените с обилни менструации често са склонни към анемия. Причината за анемия може да бъде гастрит, стомашни язви, хемороиди и онкологични заболявания.

Неправилното хранене, небалансираното хранене и липсата на витамини също са причина за спада в нивата на хемоглобина. Например желязото, фолиевата киселина, витамините С и В директно влияят върху образуването на червени кръвни клетки. Тяхната липса в диетата на деца и възрастни води до развитие на анемия. Следователно ролята на правилното хранене е много важна при лечението и профилактиката на заболяването.

Лечебна диета при анемия

Основните принципи на съставяне на меню за желязодефицитна анемия са:

- контрол на калориите;

- намаляване на дела на мазнините и въглехидратите;

- поддържане на баланса на желязото и витамините.

Първото правило: диетата задължително трябва да съдържа храни, богати на протеини, тъй като те допринасят за по-добро усвояване на желязото. Мазнините и въглехидратите за пациенти с анемия са "безполезни", техният дял в диетата не трябва да надвишава нормата. Няма сериозни ограничения, но се насърчава разумен подход. Например, захарта трябва да се замени с мед, а десертите, приготвени от плодове, да се предпочитат пред сладкишите.

Друго правило, към което трябва да се придържат анемичните пациенти: не пренебрегвайте течните ястия. Супи, бульони и сосове стимулират секрецията на стомаха, което насърчава по-доброто усвояване на хранителните вещества.

Третото правило се отнася до приема на течности. Най-добре е да пиете минерални води с по-високо съдържание на желязо. Препоръчва се да изключите безалкохолните и газирани напитки от менюто, като ги замените с чай от шипка или компот от сушени плодове, сокове от нар, червена боровинка, ябълки, цитрусови плодове.

Правилната диета при анемия включва консумацията на набор от храни, богати на протеини и желязо:

- черен дроб;

зеленчуци при анемия

- месо от заек, пуйка, пиле, агнешко, телешко;

- яйца – кокоши или пъдпъдъчи;

- елда, овесени ядки, просо, ечемик, бобови, лен, сусам;

- ядки - лешници, орехи, фъстъци и др;

- морска риба и морски дарове;

- пълнозърнест хляб;

- мед, конфитюри;

- мляко, кисело мляко, извара, заквасена сметана, кефир, масло;

- плодове (боровинки, малини, цариградско грозде, ягоди, грозде, ябълки, праскови, сливи, банани, дюля и др.) – сушени, пресни или печени;

- зеленчуци и зеленолистни (цвекло, моркови, домати, тиквички, спанак, коприва).

Диетолозите препоръчват комбиниране на протеинова храна и „витаминна“ храна: терапевтичният ефект с такава диета се постига по-бързо. За да поддържат витаминния баланс пациентите с анемия трябва редовно да консумират:

- плодове, богати на витамин С (офика, касис, цитрусови плодове, кайсии, ягоди);

- мляко с мед за възстановяване на витамин В12 (кобаламин) в организма;

- ядки (бадеми, фъстъци), цитрусови плодове, зеленчуци и други храни, съдържащи фолиева киселина.

Нежелани храни

Вижте кои храни трябва да бъдат изключени от менюто. Те включват съставки, които пречат на усвояването на желязото:

- лоени мазнини, свинска мас, маргарини;

- топени и пушени сирена;

- сос и подправки с пикантен вкус, оцет, горчица, черен пипер;

- тлъсто месо, колбаси, пушени меса, месни консерви;

полезни храни при анемия

- туршии и саламура;

- кафе, чай, газирани напитки, силен алкохол;

- тестени продукти; кремообразни сладкиши, торти;

- храни с голям запас от калций.

Диетични препоръки

По отношение на енергийната стойност терапевтичната диета при анемия съдържа до 3500 ккал. Когато съставяте меню за всеки ден от диетата, важно правило е да се издържа на дневната нужда от хранителни вещества, витамини, микроелементи. Храната трябва да съдържа 120 г протеин (16% животински), 90 г мазнини (30% растителни), 350 г въглехидрати, 200 мг витамин "С", 30 мг ниацин. Съдържание на витамини от група А, В6, В1, каротин. В случай на анемия се предпочитат храни с достатъчно съдържание на натрий, калций, фосфор и железни елементи.

Как да си направим правилното меню за анемичен пациент, за да извлечем максимална полза и да се насладим на вкуса? Диетолозите съветват ежедневната диета да се раздели на 5 хранения. Някои съвети за изграждане на ежедневно меню при анемия:

- Закуската не трябва да бъде пропускана. Може да включите каша от овесени ядки или елда, пилешки дробчета, зеленчукови салати, омлет, конфитюр, масло, пълнозърнест хляб, млечни продукти. Сок от червена боровинка или компот от горски плодове са идеални като напитки;

- За лека закуска в офиса вземете ябълки, ядки, сушени плодове, чаша кисело мляко или варено яйце;

- За обяд пригответе супа или бульон и ястие от месо с гарнитура от зеленчуци. За десерт можете да приготвите плодова салата или плодов сок;

- Нискомаслена извара или кисело мляко с мед е чудесен вариант за лека следобедна закуска, може да добавите и чаша чай;

- Вечерята трябва да е нискокалорична и здравословна. Препоръчваме печена риба или леко месо със салата от пресни зеленчуци и билки, може и малко картофи. За десерт се препоръчват плодове.

Когато съставяте меню за всеки ден, контролирайте съотношението на протеини, мазнини и въглехидрати. Комбинирайте ястия по такъв начин, че тялото гарантирано да получава желязо, фолиева киселина, витамини С, В. Формирайки диета с преобладаване на протеинови храни, не забравяйте за фибрите: зеле, целина, моркови, цвекло, домати, зеленчуци ще помогнат на стомашно-чревния тракт, за прочистване на организма и осигуряват отлично усвояване на хранителните вещества.

Facebook
Любими
Twitter
Pinterest

Рейтинг

5 1
4 0
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати