Храни, съдържащи цинк

Нина НордНина НордДжедай / Автор
Храни, съдържащи цинк

Цинкът е важен елемент, който е един от жизненоважните елементи в организма. Той е необходим за нормалното функциониране на абсолютно всяка клетка в човешкото тяло.

Нормално в тялото на човека трябва да се съдържат два до три грама цинк. Цинкът е част от ферментите, които осигуряват най-важните функции като растеж, метаболизъм, синтез на белтъчините, активация на имунните реакции, поддържане на паметта, добро зрение, поддържане на вкуса и обонянието, нормално функциониране на половата система.

Пшеничните трици и пшеничните кълнове, както и слънчогледовите и тиквени кълнове, гъбите и стридите съдържат 130 милиграма цинк на килограм продукт.

В свинското, пилешкото, телешкото и дреболиите се съдържат до 140 милиграма на килограм продукт. Речната риба и телешкият дроб съдържат до 85 милиграма, а пълнозърнестият хляб, заешкото месо, жълтъците и ядките съдържат до 50 милиграма.

Бирената мая, лукът, чесънът, консервите от месо и риба съдържат до 20 милиграма цинк на килограм продукт, а белият хляб, плодовете и зеленчуците, морската риба и прясното мляко съдържат до 8 милиграма цинк.

Храни, съдържащи цинк

Плодовете и зеленчуците не са богати на цинк. Затова вегетарианците могат да развият дефицит на цинк. Дългата консумация на много солена или много сладка храна също може да намали съдържанието на цинк в тялото.

Липсата на цинк може да бъде предизвикана от проблеми на щитовидната жлеза и бъбреците, както и от приемане на противозачатъчни хапчета. Липсата на цинк може да предизвика забавяне на ръста при децата и стерилитет при мъжете и жените, както и импотентност.

Липсата на цинк се изразява и в загуба на паметта и раздразнителност, опадане на косата, поява на черни точки, загуба на апетит и на обонянието, чести инфекции, повишаване на холестерола.

При липса на цинк върху ноктите се появяват бели петна. Често това е един от признаците на алергия. За да се справите с него, консумирайте повече продукти от животински произход, пшенични кълнове, пълнозърнест хляб.

Рейтинг

5 6
4 8
3 4
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари (2)

Изпрати
моливче
моливче
16.04.2014 07:43
Най-богатият източник на цинк е всъщност сусамът (семена от сусам или още по-добре - тахън), така че именно вегитарианците си осигуряват редовно необходимата доза. Те освен плодове и зеленчуци включват в храната си разнообразни ядки и семена, и то в количества, надвишаващи в пъти консумацията на средния потребител.
2
0
Sfetulia
Sfetulia
23.07.2013 16:53
За липсата писахте, а къде е информацията за предозиране с цинк. Птедставена по този начин, статията е непълна.
2
0
моливче
моливче
16.04.2014 07:44
"Не се препоръчва дневния прием на цинк да надхвърля 20 мг. (при дневни дози над 40 мг. се получават тежки, необратими и животозастрашаващи промени в човешкия организъм, б. ред.)"
Източник:
1
0