Тънкости при приготвяне на спанак

Тънкости при приготвяне на спанак
Сушилник за прибори с 3 отделения и подложка за оттичане-23%
Страхотен аксесоар за вашата кухня:
Сушилник за прибори с 3 отделения и подложка за оттичане
5.50 лв.
4.24 лв.
Виж ››

Спанакът е любима полезна храна. Кой не обича спагети със спанак или пък спаначена пица. Но преди да го включим в менюто си, трябва да знаем как да го употребим. Какви са тънкостите при готвене на спанак?

За да се запазят ценните минерални соли и витамини в спанака, при неговата обработка трябва да се спазват няколко правила.

Необходимо е да знаете, че стеблата и коренчетата на спанака също могат да се използват, защото имат голямо количество витамин С. От коренчетата на спанака обикновено се приготвя салата.

За да запазите хранителните качества на спанака, след измиване не трябва да го киснете във вода, защото тя ще абсорбира водоразтворимите полезни витамини и минерали, които в крайна сметка ще отидат в мивката.

Запарването на листния зеленчук трябва да се извършва без вода, а целите листа могат да се задушат в масло.

По този начин каротинът, полезният витамин С се запазват и усвояват по-добре. Варенето на спанака трябва да става в плътно затворен съд. Максималното време за варене е 10 до 15 минути. Много важен съвет при готвене на спанак.

За най-здравословно приготвяне варете спанака на пара. Листата сложете върху кухненска решетка или пък в марлена торбичка.

Ако пасирате или начукате спанака, „убивате” голяма част от съдържанието на витамин С. Това е така, защото този вид обработка нарушава целостта на клетките, а кислородът на въздуха в помещението унищожава субстанцията.

Специалистите препоръчват за най-добър начин на приготвяне да се използва задушаване на целите листа в мазнина. За целта се капва малко мазнина в тигана, слагат се листата от спанак, след което съдът се похлупва с капак.

Естествено вкусен е суровият спанак. Той може да се прибави към салата или като сок, добавен към зеленчукови супи. Някои дори слагат ситно нарязан спанак към кайма за кюфтета. Ако пък не обичате месо, изцяло спаначените кюфтенца са добър вериант за вегетарианци.

Ето какво още трябва да знаете, когато започнете да готвите спанак.

Готвене на спанак

Избор и съхранение на спанак

- намира се през цялата година, но най-доброто време е между април и септември;

- спанакът със силно оцветени листа е по-стар, а този със по-светли листа е по-млад;

- спанакът с по-лек аромат може да се консумира суров в салати (например, пригответе спаначена салата с риба тон. Вместо това, ако имате стар спанак със силен аромат, трябва да се готви;

- изберете спанак с по-леки, свежи листа и свежа миризма;

- избягвайте изсъхнал, оцветен спанак;

- спанакът не трябва да се мие, преди да го поставите в хладилника.

Кулинарна употреба на спанак

Стъпка 1: Пригответе спанака. С остър нож отстранете листата от дебелото стъбло.

Стъпка 2:Д ръжте спанака в топла вода за няколко минути, за да премахнете пясъка и други частици. След това сменете водата, изплакнете я отново и я изцедете в цедка.

Стъпка 3: Нарежете листата спанак до желания размер.

Стъпка 4: Сгответе го според желаната рецепта със спанак.

Сварен спанак

Сложете го в тенджера, покрийте го с вода, добавете 1-2 чаени лъжички сол и сложете да заври на силен огън. След като заври, засечете времето. Готвене спанака около 3-5 минути. След като изтече времето, го изцедете добре и веднага го поставете в съд с леденостудена вода. След максимум 1 минута го извадете (за да не промени цвета си). Изцедете го още веднъж. Можете да използвате цедка за макаронени изделия.

Сотариран спанак

Загрейте 2 супени лъжици зехтин в по-голям тиган с по-високи стени. Когато е достатъчно горещо, добавете 3 скилидки нарязан чесън. Запечете ги по-малко от минута, след което добавете спанака. Използвайте шпатула, за да разбъркате.

Варен спанак

Обърнете листата спанак няколко пъти, след това поставете капака и задръжте спанака така, без да го обръщате, за около минута. Накрая го извадете от тигана, за да не попие масло. Преди сервиране можете да добавите малко повече зехтин.

Спаначена разядка

Трябва ви: 1 супена лъжица масло, около 60 г нарязан лук, 1 скилидка нарязан чесън, 125 мл заквасена сметана, 1 г индийско орехче, черен пипер и сол на вкус. Следвайте инструкциите за варене на спанака, изцедете го добре и го поставете върху абсорбиращи кухненски кърпи. Когато забележите, че е изсъхнал, го нарежете на ситно.

Разтопете 1 супена лъжица масло на средно силен огън в тиган и задушете лука и чесъна. След около 5 минути, през което време се карамелизират и придобиват аромат, добавете заквасена сметана. Смесете и поръсете индийско орехче и черен пипер и сол. Разбъркайте добре. Нека започне да ври и се сгъстява, но без да покривате тигана.

След това сложете нарязания спанак, разбъркайте, уверете се, че сметаната покрива зеленчука, намалете котлона до минимум и оставете да заври така, също без капак, за около 2 минути. Храната трябва да се сгъсти малко. Сервирайте веднага, с черен пипер и сол на вкус. Готовата разядка със сметана.

Защо спанакът е по-полезен, когато е сготвен?

Противно на общоприетото схващане, че всички зеленчуци са по-добри за организма, когато се ядат сурови, спанакът е по-полезен готвен. Или поне така твърдят учените.

Термичната подготовка може да увеличи количеството на хранителните вещества, но и тяхното усвояване. Това се забелязва при спанак, но също и с морков или домат. Ето защо готвеният спанак е по-здравословен от суровия спанак.

1. Увеличава количеството на бета-каротин

Според проучвания, при консумация на варен спанак, нивото на бета-каротин (антиоксидант, който помага за предотвратяване на сърдечно-съдови заболявания и рак на белия дроб), асимилиран е по-високо, отколкото в случая със суровия спанак.

Сос със спанак

2. Повече лутеин

Освен това, термичната подготовка на спанак увеличава и количеството лутеин, наличен в спанака, който е фитонутриент, който предотвратява катаракта и макулна дегенерация.

3. Повече калций, по-малко оксалати

Друг аргумент в полза на яденето на варен спанак е намаляването на количеството оксалова киселина. Много от зелените зеленчуци, като спанакът, са богати на калций и оксалова киселина. Три чаши суров спанак например съдържат 90 милиграма калций, докато чаша варен спанак съдържа 260 милиграма.

Ако варите спанак във вода, не използвайте течността за бульон.

4. Повече магнезий и желязо

В допълнение, термичната обработка на спанак също увеличава количеството магнезий и желязо, които могат да бъдат усвоени в тялото.

Но водата е враг на термично приготвените зеленчуци. Варенето на зеленчуци води до това, че значително количество хранителни вещества се разтворят във вода - витамин С, фолат и тиамин (витамин В1). Готвенето на зеленчуци на пара е по-добър метод.

Рейтинг

5 2
4 0
3 2
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари (4)

Изпрати
Веселина Константинова
Задушавам спанака съвсем за кратко.
0
0
Тони
Тони
21.02.2015 17:45
Витамин С се РАЗПАДА при температура 60 градуса по Целзий !!!
0
0
Жана
Жана
23.12.2014 03:57
Бета-каротин се съдържа в морковите и всички червени и оранжеви плодове и зеленчуци!!! Не пишете глупости!
0
0
Анна
Анна
03.02.2014 10:50
А бихте ли обяснили как при запарването, при което температурата е около 100 градуса, не се разрушава вит.С? Високо съдържание на прокаротин и вит. А има не в зелените, а в червените и зеленчуците с оранжев цвят- те са мастно разтворими. Така че за какви нелепости става дума- задушаване в масло, а пък и на пара???
3
1