Махнете 1100 ккал от менюто си, за да преборите затлъстяването!

Затлъстяване

За да говорим за затлъстяване, което се причинява по най-разнообразни причини, трябва да имаме налице положителен хранителен баланс - т.е. внесените в организма калории да надвишават изразходената енергия. Достатъчно е да се поемат с 200 калории повече на ден при недостатъчно изразходване на енергия и само за няколко години теглото може да се увеличи с 20 кг.

При това положение, естественият стремеж на човек е да се постигне отрицателен хранителен баланс - т.е. чрез храната да се внася по-малко енергия, отколкото се изразходва. Ако например искаме да намалим теглото си за 1 месец с 4 кг, трябва да се отнемат 1100 калории от всекидневно поеманите с храната.

Почти при всички болни със затлъстяване се забелязва както абсолютно, така и относително увеличаване количеството на въглехидрати в храната – сладка, конфитюри, сиропи, пасти, торти, баклави и др. Те допринасят не само за драстичното увеличение на калориите в организма, а и за забавяне активността на ензимите, участващи в обмяната на мазнини. Под влияние на хормона, отделян от панкреаса – познатия на всички инсулин, около 30% от въглехидратите се складират в мастните депа на организма или с други думи – благоприятства се образуването на големи количества мазнини.

Важна част от борбата за намаляване количеството на приеманите въглехидрати играе увеличеният прием на белтъчини. Богати на белтъчини са месото, рибата, яйцата, изварата, обезсоленото сирене и др.Те способстват за усилване обмяната на веществата и съответно изхабяването на излишните калории. Повишават тонуса на симпатичната нервна система. Служат и като строителен материал за организма. Месата трябва да са нетлъсти, млеката обезмаслени и без каймак, от яйцата за предпочитане е белтъкът, като дневната норма за възрастен индивид трябва да се движи около 1.5 г на кг тегло, а за деца - до 3-4 г.

Наравно с този процес се започва намаляване на въглехидратите – да 200 г дневно, от които поне половината да са под формата на ръжен или типов хляб. Трябва да се завиши приемът на зеленчуци – зеле, пиперки, домати, зелен боб, тиквички, карфиол, марули и пр., които са богати на целулоза, подобряват храносмилането, внасят ценни минерали и витамини, дават чувство на засищане и са с ниско съдържание на въглехидрати.

Трябва да се ограничи приемът на бобовите храни, картофите и цвеклото, както и на сладки и сушени плодове, сладка, конфитюри, мед и др. Когато се изисква строго спазване на диета, способстваща лечението на сериозно затлъстяване, рязко се изключват захарта, тестените изделия, оризът, нишестето, макаронените изделия и брашното.

Сложни въглехидрати

Освен това трябва да се намалят мазнините до 40-50 г на ден, да се ограничи употребата на готварска сол, бульони, силни подправки, пикантни храни и течности.

Важна роля в борбата със затлъстяването се отдава на потушаването на постоянното чувство на глад. Ето защо желателно е сутрин да се започва денят със зеленчукови салати, системно прилагане на плодово-зеленчукови разтоварващи дни, както и чести хранения, но на минимални порции.

При доста хора се забелязва и т.нар. нощен глад, който може да се потуши с несладък плод.

В заключение ви даваме едно примерно меню, отнесено към затлъстяване от средна степен.

Полезни храни

Сутрешна закуска: 200 г салата, 50 г извара или обезсолено сирене или варено яйце, 20 г ръжен хляб;

Втора закуска : 200 г кафе, горчиво;

Обяд: 150 г варено или печено месо или риба /нетлъсто/, 200 г салата, 40 г ръжен хляб, 100-150 г несладки плодове;

Следобедна закуска : 200 г бито мляко (или айрян)

Вечеря: 100 г извара или обезсолено сирене или варено яйце или 80 г телешки колбас, или 150 г нетлъста варена риба и пр.; 150-200 г салата, 30-40 г ръжен хляб

Преди лягане: 100 г бито мляко (или айрян) или несладък плод.

5 1
4 0
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати