gotvach.bg»Статии»Кое за какво е полезно»Алтернатива на картофите в готвенето

Алтернатива на картофите в готвенето

Алтернатива на картофите в готвенето
Модерен сушилник за чинии и прибори Лукс
Страхотен аксесоар за вашата кухня:
Модерен сушилник за чинии и прибори Лукс
45.00 лв.
Виж ››

Ако сте на диета, в която не е позволено да се хапват картофи, но много ги обичате, то в тази статия ще ви дадем идеи каква алтернатива имат при приготвянето на домашни гозби. Преди обаче да споделим с какво могат да бъдат заменени картофите, нека първо да поговорим за самите тях.

1. Съдържание и хранителна стойност на картофите

Най-важните витамини, на които картофите са богати са:

- Витамин С - в 100 г картофи се съдържат 28 % от необходимата дневна стойност от този витамин;

- Витамин В6 - от този витамин в 100 г картоф се съдържат 27 % от нужната дневна доза;

Мироелементите, които се съдържат в картофите са:

- Калий - 19 % от нужната дневна доза;

- Манган - 26 % от нужната дневна доза;

- Хром - 20 % от нужната дневна доза;

- Магнезий - 12 % от нужната дневна доза.

Освен всичко това в картофите се съдържат омега-3 мастни киселини, които са 10 % от нужната дневна доза, и диетични фибри - 7 % от нужната дневна доза;

2. С кои продукти можем да заменим картофите в ястията

Целина

Алтернатива на картофите

От нея се консумират стъбла, корен и листа. Съдържанието на калории е с до 6 пъти по-малко от това в картофите, въглехидратите са до 8 пъти по-малко, а съдържанието на мазнини е с до 4 пъти по-малко от това в картофите. В целината се съдържа същото количество фибри, както при картофите. В 100 грама целина има 0, 9 грама протеин;

- В целината има много добро количество витамини;

Ряпа дайкон японска или китайска ряпа

Калориите, които се съдържат в тази ряпа, са три пъти по-малко от съдържанието на калории в картофите. В ряпа дайкон има 8 пъти по-малко въглехидрати от картофите, протеините са 2 пъти по-малко, отколкото в картофите, мазнините са два пъти по-малко. Както и при целината, така и при ряпа дайкон количеството фибри е същото като при картофите. В ряпа дайкон се съдържат:

- витамин С - 22 % от нужната дневна доза;

- мед - 12 % от нужната дневна доза.

Ряпа дайкон има вкус на обикновена ряпа, но няма така хатактерният горчив вкус. Консумира се най-вече в сурово състояние в салати.

Шведска ряпа

Вместо кафе
Снимка: andersonlisa82/ pixabay.com

Съдържащите калории в тази ряпа са 37. Гликемичният ѝ индекс е 99.

В 100 г от тази ряпа съдържат:

- протеини - 1.2 г;

- мазнини - 0.1 г;

- въглехидрати - 7.7 г;

- диетични фибри - 2.1 г;

За разлика от картифите, в Брюква има по-голямо съдържание на витамин С - цели 33 % от нужната дневна доза. Дори ако се съхрани за зимата или се готви, витамин С се запазва в ряпата;

Брюква може да бъде варена, пържена, задушена. Най-добрият вариант за нейното готвене е да бъде добавена към други зеленчуци в яхния.

Обикновена ряпа

Съдържащите фибри са също е като при Брюква. Гликемичният индекс на обикновената ряпа е 15 в сурово състояние и 85, когато е сготвена.

- В обикновената ряпа се съдържат 22 % от дневната доза витамин С в 100 г;

- Силицият в ряпата е 303 %;

- Коренът на ряпата се употребява в салати, ястия с месо, супи. Ряпата може да се изпържи, да се маринова, да се изпече;

Алабаш

Алабашът е вид бяло зеле и също може да бъде добър заместник на картофите. Листата му обаче не могат да се използват за ядене;

- Съдържа 42 калории, а гликемичният индекс е 15;

- Алабашът може да се задушава, да се пържи, да се вари, да се маринова, да се правят салати от него;

Йерусалимски артишок

Замяна на картофи

Това е също един много добър заместител на картофите. Състава му много прилича на този на картофите, но в този артишок има 3 пъти повече фибри. Гликемичният индекс е 14.

- В този артишок има високо съдържание на силиций - 26 % от нужната дневна доза в 100 грама продукт;

- Вкусът на този артишок наподобява този на пънчето на зелето. Може да се задуши, да се пече или да се консумира в сурово състояние. Този вид артишок не бива да се консумира от хора, които страдат от метеоризъм;

Моркови

Съдържащите се калории в морковите са 35. Гликемичният индекс е 35 в сурово състояние и 85, когато е сготвен;

- В 100 г моркови се съдържат:

- протеини - 1.3 г;

- мазнини - 0.1 г;

- въглехидрати - 6.9 г;

- диетични фибри- 2.4 г;

Морковите съдържат много добро количество витамини. В морковите се съдържат 11 % от нужната дневна доза витамин К;

Сладък картоф

Алтернатива на картофите в готвенето

Химичният състав на сладките картофи е много близък до този на картофите. Гликемичният индекс е 44 за сварени картофи, необелени и 90 за обелени и печени;

В сладките картофи има много добро количество антиоксиданти - каротиноиди, антоцианини и фенолни киселини;

В 100 г сладък картоф се съдържат:

- Витамин А - 33.3 % от нужната дневна доза;

- Витамин В5 - 16 % от нужната дневна доза;

- Витамин С - 25.6 % от нужната дневна доза;

- В сладките картофи се съдържат също:

- Калий - 15.9 % от нужната дневна доза;

- Манган - 12.9 % от нужната дневна доза;

- Мед - 15.1 % от нужната дневна доза;

Сладките картофи са много добър заместник на обикновения картоф, ако се приготвят по правилният начин;

Карфиол

Карфиол вместо картофи
Снимка: Yordanka Kovacheva

Съдържанието на калории, протеини и мазнини е много подобно на картофите. В карфиола се съдържат четири пъти по-малко въглехидрати от картофите. Гликемичният индекс е 15;

В карфиолът се съдържат следните витамини:

- Витамин С - 80 % от нужната дневна стойност в 100 г продукт;

- Витамин К - 13 % от нужната дневна доза;

- Витамин В6 - 10 % от нужната дневна доза;

За разлика от бялото зеле, карфиолът се усвоява много по-лесно от организма.

Бобови растения

Бобът е най-добрият заместник на картофите от семейството на бобовите. Съдържа 297 калории. В 100 г боб се съдържат:

- Протеини - 21 г;

- Мазнини - 2 г;

- Въглехидрати - 47 г;

- Диетични фибри - 12.4 г.

Facebook
Любими
Twitter
Pinterest