Ползи и вреди от целината

Целина

С едва 10 калории във всяко стъбло целината може да се бъде считана за една от най-нискокалоричните храни. Хрупкавият зеленчук е много повече от това. Той има редица ползи за здравето и това е факт, който е широко известен. Точно и затова много хора включват целината в хранителния си режим.

Наред с многото ползи обаче, консумацията на целина крие известни рискове за здравето – факт, който малко хора знаят.

Ако започнем с ползите, трябва да се отбележи, че целината е чудесен източник на важни антиоксиданти. Антиоксидантите защитават клетките, кръвоносните съдове и органите от оксидативно увреждане. Целината съдържа витамин С, бета-каротин и флавоноиди, но има поне 12 допълнителни вида антиоксидантни хранителни вещества във всяко стъбло.

Също така зеленчукът е богат източник на фитонутриенти, за които е доказано, че намаляват случаите на възпаление в храносмилателния тракт, клетките, кръвоносните съдове и органите.

Във всяко стъбло целина имат около 25 противовъзпалителни съставки, които могат да предложат защита срещу възпаление в организма.

Селъри

Докато антиоксидантните и противовъзпалителни хранителни вещества предлагат защита на целия храносмилателен тракт, целината може да предложи специални ползи за стомаха. Полизахаридите, съдържащи се в целината, намаляват случаите на стомашни язви, подобряват състоянието на лигавицата на стомаха и помагат за образуването на стомашни сокове.

В целината се съдържат и витамини А, К и С, плюс минерали като калий и фолиева киселина. В зеленчука има ниско съдържание на натрий. Още повече целината има и нисък гликемичен индекс, което означава, че има бавен, постоянен ефект върху кръвната захар.

Какви обаче са рисковете от консумацията на целина?

Целина

Ако зеленчукът съставлява по-голямата част от хранителния режим, вероятно не се получава достатъчно количество от всички хранителни вещества, от които се нуждае тялото. Дори ако сте яли много целина, за да получите възможно най-много от хранителните вещества в нея, все още можете да останете недохранени с течение на времето.

Честата консумация води и до стомашно-чревни проблеми. Поради високото съдържание на фибри прекалената консумация на целина може не да помогне, а да навреди на стомаха. Прекаляването води до подуване, газове, диария или коремни спазми. Препоръчителният дневен прием на фибри е 28 грама на всеки 2 000 калории.

Прекаляването с целина може да ви изложи и на опасност от отравяне с пестициди. Зеленчукът има способността да абсорбира и складира пестицидите. Докато малки количества пестициди могат да бъдат безопасни за хората, в големи дози може да създадат проблеми. Някои от тях могат да раздразнят кожата, други да причинят стомашни проблеми и дори натравяне.

Не на последно място, естествените химикали в целината могат да попречат на способността на тялото да използва правилно йода. Щитовидната жлеза разчита на йода за да функционира и да произвежда хормони. Когато йодните нива паднат, щитовидната жлеза се разширява, което вероятно води до гуша. Доказано е, че прекомерни количества целина, особено сурова, може да доведат до йоден дефицит и гуша.

Рейтинг

5 1
4 0
3 0
2 0
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари

Изпрати