Патладжани

Патладжани

Дълбоко ценени за яркия си лилав цвят, лъскава кожа и уникален вкус и текстура, патладжаните са достъпни в магазините целогодишно, но са с най-добро качество от началото на август до края на октомври, когато си е техния сезон.

Патладжаните принадлежат към семейството на Кучешкото грозде, което включва домати, чушки и картофи, и растат по начин, аналогичен на доматите. Макар изброените по-горе зеленчуци да се различават изключително много по вкус и вид, човек със сигурност може да опише патладжана с очарователно горчив вкус и пореста текстура. В много рецепти той се използва като добавка, балансираща по-силно изразените заобикалящи го аромати.

Различните видове патладжани могат да имат цвят на лавандула, да са зелени, оранжеви или жълто-бели и да варират по размер и форма - от такива с големина на малък домат до такива, приличащи на големи тиквички.

История на патладжани

Древните предшественици на патладжаните са растяли в Индия, но за първи път са култивирани в Китай още през 5 в.пр.Хр. Преди Средновековието те са въведени в Африка, а по-късно и в Италия - страната, с която дълго време са били асоциирани. Днес Турция, Италия, Египет, Китай и Япония са сред водещите държави, отглеждащи този зеленчук.

Макар и да има дълга и богата история, патладжанът не винаги е имал добра слава. В резултат на тръпчивия му вкус хората му придали и горчиви качества - патладжанът получил незаслужено славата на способен да причинява лудост, проказа и рак. До 18 в., когато се развили нови негови разновидности, този зеленчук останал на незавидно място в класацията. Днес обаче патладжанът заема почетно място в кухнята на много европейски държави, включващи Италия, Гърция, Турция и Франция.

Съдържание на патладжаните

Състав на патладжани

Патладжаните са бедни на въглеводороди, но много богати на различни полезни минерални соли: калий, калций, магнезий, манган, желязо и пектинови вещества. Патладжаните съдържат още диетични фибри, фолиева киселина, мед, витамин С и витамин К, В6 и РР. Горчивият вкус на патладжаните се дължи на съдържащите се в тях етерични масла.

В 100 г патладжан има 1.4 г белтъчини; 0.2 г мазнини; 4.0 г въглехидрати; 92.8 мл вода; 25 калории; 1.1 г целулоза.

Видове патладжани

По-известните видове патладжан познати на човека са 5 на брой.

Американски патладжан - има издължена форма, оцветен е в тъмно лилав цвят;

Италиански патладжан - той е сравнително по-малък от другите видове патладжан, но за сметка на това има нежна сърцевина и кожа и значително по-добри вкусови качества;

Сицилиански патладжан - има неправилна форма, голям и кръгъл е, с изключително тънка кожа и лек сладникав вкус;

Ориенталски патладжан - тънък и издължен леко, той е с тънка кожа и със значително по-малко семена от останалите си събратя;

Бял патладжан - има дебела кожа и много по-твърда сърцевина.

Избор и съхранение на патладжани

Избирайте патладжани, които са твърди и тежки за размера си. Кожата им трябва да е гладка и нежна, а цветът им ярък. И двата края на патладжана трябва да са зелени.

Имайте предвид, че трябва да избирате само добре узрели патладжани. Недобре узрелите зеленчуци не съдържат достатъчно количество витамини и минерали. Проверете, като натиснете патладжана леко с палец - кожичката трябва да потъне и след това бързо да се върне към първоначалния си вид. Ако остане вдлъбната, значи патладжанът все още не е добре узрял или пък вече е започнал да се разваля.

Макар да изглеждат твърди, патладжаните всъщност са доста нежни и трябва да се внимава със съхраняването им. Те са чувствителни и на студ, и на жега. Затова най-подходящата за тях температура за съхранение е около 10 градуса по Целзий.

Поставете патладжаните неизмити и ненарязани в найлонови торбички и ги съхранявайте в хладилника, където ще могат да запазят свежестта си за няколко дена.

Печен, маринован патладжан

Готвене на патладжани

- Когато режете патладжана, използвайте нож от неръждаема стомана, тъй като употребата на такъв от въглеродна стомана ще доведе до почерняването на ножа.

- Първо измийте патладжана, а после отстранете краищата му.

- За да смекчите горчивия му вкус, осолете нарязания патладжан и го оставете да престои под лек наклон 30 минути. Този процес ще доведе до относителното му обезводняване, което пък ще го направи по-малко поглъщащ мазнина.

- Патладжаните могат да бъдат пържени, печени или приготвяни на пара. Ако приготвяте цял патладжан, първо го продупчете на няколко места с вилица, за да може да излиза парата през отворите. Ако го приготвяте на фурна, го печете на около 180 градуса между 15 и 25 минути в зависимост от големината на парчетата. При пържене е необходимо да се използва по-малко количество мазнина, защото патладжанът е с пореста структура, благодарение на която може да поеме значително количество мазнина, което го превръща в силно нездравословен продукт.

Патладжаните влизат в състава на много ястия. Те са един от най-често използваните зеленчуци в Средиземноморската кухня. Приготвят се в салати, основни ястия с месо и други зеленчуци. Вкусът се допълва много добре от чесън, зехтин, лимонов сок.

С патладжани можете да си приготвите страхотни рецепти: вкусен пържен патладжан, патлаждани болонезе, патладжани пармиджано, пълнени патладжани, задушени патладжани, панирани патладжани, мусака с патладжани, патладжани по турски, а защо не и салата с патладжани.

Ползи от патладжани

Патладжаните са богати на витамини, минерали и на важни фитонутриенти, които имат антиоксидантно действие. Те са едни от най-полезните зеленчуци, притежаващи редица ползи за здравето. Не ги изключвайте от менюто си, още повече, че могат да бъдат приготвени по много различни начини.

Патладжаните са храна за мозъка. Има много изследвания, фокусирали се върху фитонутриент-антицианин, наречен насунин, който се намира в патладжаните. Насунинът е потенциален антиоксидант, пречистващ свободни радикали и защитаващ клетъчните мембрани, допринасяйки по този начин за доброто функциониране на мозъка ни.

Насунинът е важен фитонутриент и поради тази причина е обект на задълбочени изследвания. Смята се, че е изключително полезен за кръвоносната система чрез подобряване на кръвообращението и понижаване на кръвното налягане.

Ползи от патладжаните

Освен всички друго, насунинът участва в регулирането на метаболизма на желязото в тялото, нормализира имунната защита при реагирането на алергени и подпомага синтеза на колаген - много важен за поддържането на млад външен вид.

Патладжаните са богати на фенолни антиоксидантни съединения. Патладжаните са богат източник на фенолни съединения, които действат като антиоксиданти. Хлорогенната киселина, намираща се в този вид зеленчуци има антивирусно действие и предпазва от появата на изменения (поява на рак).

Патладжаните са добре дошли за здравето на сърдечно-съдовата ни система и за предпазването ни от свободните радикали.

Благодарение на насунина и на някои други фитонутриенти, намиращи се в патладжаните, тези зеленчуци спомагат за редуциране високото ниво на холестерол в кръвта, в артерийните стени и техните аорти, подобрявайки по този начин кръвния приток.

Вреди от патладжани

Патладжаните са сред малкото храни, съдържащи оксалати - природни субстанции, намиращи се в растенията, животните и хората. Когато оксилатите станат прекалено концентрирани в телесните течности, те кристализират и могат да доведат до здравословни проблеми. Поради тази причина някои хора, които имат проблеми с бъбреците или жлъчката, е добре да внимават с приема на патладжани.

Когато избирате патладжан, той трябва да е твърд и плътен, не бива да е твърде лек за своите размери. Цветът трябва да е хубав, а кожата - лъскава и гладка. Резките контрасти в цвета на патладжана може да са индикация за разваляне на зеленчука или още по-зле - наличие на твърде много пестициди.

Рейтинг

5 2
4 1
3 1
2 2
1 0
Дай твоята оценка:

Коментари (4)

Изпрати
Мария Богданова
Мария Богданова
14.10.2012 13:25
Искам да се изкажа по темата за патладжана и не съм съгласна с написаното за другите държави че са производители !България е произвеждала и произвежда патладжан и е по вкусен от тоя в чужбина престанете да слагате на пиедестал другите страни !И имаме страхотна традиция в готвенето !И всичко е много вкусно и премерено !На нас ни липсва рекламата !А тя зависи от такива като вас !
9
1
таня
таня
20.08.2011 11:18
Не съм съгласна с това да се избират твърди и тежки патладжани. Трябва да се избират меки, които при много леко стискане да се усещат като гъба. Твърдите и тежки патладжани са стари и пълни със семе. Не са никак вкусни.
6
0
алекс
алекс
17.08.2011 20:06
До колкото ми е известно, не трябва да се употребяват и при проблеми с черния дроб.
3
2
дида
дида
12.10.2010 22:08
Точно по тази причина отбягвам патладжаните. Преди години ми правиха литотрипсия на камък в десен бъбрек. Професорът тогава ми каза с внимание да консумирам патладжан и сини сливи.
2
1